Over sociale media en komkommers knuffelen

Het is komkommertijd, ook in weblogland. Toch? Maar bovenstaande presentatie van Marta Z Kagan vind ik te mooi om te laten liggen. En kom op, jij zit ook tot over je oren in de Sociale Media? Je hebt een blog, je plaatst je foto’s ergens online en zeker weten, je zit op Hyves of je hebt in ieder geval een LinkedIn account.

Laatst kletste ik bij met een aantal vriendinnen van vroeger. En toen bleek dat al het online ‘gedoe’ niet zo vanzelfsprekend is want ik was de enige van de vier die buiten haar werk ook nog eens veel online is. Voor mij heel gewoon, voor mijn vriendinnen absoluut niet. Ik probeerde ze nog te overtuigen dat het niet allemaal eng is, dat er echt niet altijd ‘rotzooi’ * van komt, dat ik ook nog een ‘real life’ heb, dat je zelfs virtueel een goede band kunt opbouwen met vriendjes en vriendinnetjes en dat je offline en online leven, als het goed is, elkaar fraai aanvullen.

En ook al heb ik van meerdere mensen gehoord dat ze Hyves een plaag vinden, in tegenstelling tot twee jaar geleden zie ik er nu wel de meerwaarde van in. Het is een laagdrempelige manier om zonder eigen blog, zonder online foto account en zonder enige kennis van moeilijke ICT toepassingen toch je vriendjes op de hoogte te houden van je wel en wee. En of dat nu interessante ‘wel en weetjes’ zijn en of dat nu een goede of een slechte ontwikkeling is, feit blijft dat iedereen op dit moment dankzij die sociale media, internet en al die WEB 2.0 tools overal over kan meepraten en meedenken. En dat laatste sluit dan weer mooi aan op het boek We-Think van Charles Leadbeater dat ik op dit moment aan het lezen ben. Een introductiefilmpje vind je hier en ik zal er later ook nog een blogpost aan wijden.

Anyway, iets met komkommers dus en daar is dan zelfs een aparte Hyve voor net als voor komkommerknuffelen. Hou ik het toch maar bij een uit de hand gelopen komkommertijd postje.

Presentatie via

* Gelieve zelf te bepalen wat je in deze context onder ‘rotzooi’ verstaat ;-)

