Voetballen 1.0 v Wielrennen 2.0

Mijn favoriete voetbalclub heeft een nieuwe internetsite. Blijkbaar vindt Roda JC het nodig om bij de start van elk seizoen een vernieuwde vormgeving op de bezoekers los te laten.
Is er ten opzichte van voorgaande jaren iets nieuws onder de zon? Hm, niet echt. De clubkleuren blijven geel-zwart, je kunt er terecht voor nieuws, het speel- en trainingsprogramma en als je geluk hebt staat er ook nog weleens wat informatie op over het bezoeken van een uitwedstrijd. Met de vormgeving zelf is verder ook niets mis maar dat waar ik eigenlijk op hoopte is uitgebleven.
Waar is de RSS mogelijkheid op de diverse onderdelen? Is een e-mail adres niet voldoende om de nieuwsbrief te ontvangen? Waarom moet ik me nog steeds registreren voordat ik een reactie kan geven op een prikbord? En zou er een reden zijn waarom de nieuwsberichten niet te lezen zijn via Safari of Firefox? In 2008 mag ik er toch van uitgaan dat een site ook geschikt is voor een andere browser dan IE?

Nee, dan de site van de Amerikaanse wielerploeg Slipstream Garmin (Chipotle/H30) die ik bij toeval tegenkwam toen ik op zoek was naar informatie over Julian Dean, de enige kiwi die op dit moment rondjes rijdt in Frankrijk. In een flits zag ik een RSS optie voor blogpostjes en/of reacties, een weblog met diverse postjes per dag door verschillende leden van het team (wielrenners, verzorgers, etc), live updates via Twitter, het gebruik van tags en een Flickr pro account dat elke dag wordt voorzien van nieuwe foto’s uit de Tour de France. Je kunt zelfs zien hoeveel caloriexc3xabn David Millar kwijtraakte tijdens de vierde etappe van de Tour. Wow!
Minpuntje is wel dat de reactie op een blogpost eerst gecheckt wordt door een moderator maar het is in ieder geval mogelijk om te reageren met je naam, e-mail adres en url zonder eerst in te loggen. Voor de rest, petje af!

NB: Als ik volgend seizoen moet kiezen tussen een internetsite met RSS of Europees voetbal kies ik voor het laatste :-)

Update 23.56 u.: De 2.0 site van die Amerikaanse ploeg is niet geheel toevallig. Ik zag net tijdens de avondetappe van de NOS dat er volop aandacht wordt besteed aan het imago van de ploeg. Niet alleen een hippe site dus maar ook een hip imago, het kleding design, alles is op elkaar afgestemd. En dankzij sponsor Garmin is elke fiets uitgerust met een GPS systeem zodat de renners niet meer afhankelijk zijn een routekaartje op papier. Oh ja, ze staan ook bekend als ‘clean team‘ en dat was vandaag te merken. Van start gaan als de beste ploeg tot dusver en na de etappe ineens 14e staan, tja…

