Gelezen…

Oh jee, een laatste gelezen post dateert alweer van een tijdje terug. Dat betekent niet dat ik geen boeken meer heb gelezen maar het waren er voornamelijk die ik niet de moeite waard vond voor een afzonderlijke post.

Nick Hornby ken ik vooral van zijn boeken Fever Pitch en High Fidelity. Beide titels zijn meesterlijk (de enige goede versie is natuurlijk die uit 1997) verfilmd maar het lukt me maar niet om zijn boeken te lezen. Wat dat betreft had ik meer hoop met zijn laatste, het jeugdboek Smak, maar verder dan het eerste hoofdstuk kwam ik niet. Het taalgebruik en de hoofdpersoon spraken me niet aan dus dat boek ging regelrecht de kast weer in.
Mocht je toch gexc3xafnteresseerd zijn, check dan de recensie via NRC boeken, al is die ook niet zo lovend. Nee, dan kijk ik liever nog een keer naar de belevenissen van Rob Gordon, de hoofdpersoon uit High Fidelity.

Een lovende recensie uit Trouw en een attendering van Sybilla trokken me over de streep om het boek Wat ik was van Meg Rosoff te gaan lezen. Een verhaal over de allereerste verliefdheid van de 16-jarige Hillary. Hij maakt tijdens zijn kostschoolperiode kennis met Finn en die ontmoeting zal hem voor de rest van zijn leven veranderen. Lief!
Minder lief maar ronduit raar vond ik van diezelfde Meg Rosoff het boek met de weliswaar leuk gevonden titel Het toevallige leven van Justin Case. Het boek gaat over een jongen die ervan overtuigd is dat het noodlot hem gevonden heeft waarna hij op alle mogelijke manieren probeert om dat lot te ontlopen.
Vermoeiend boek waarin ik het steeds maar weer probeerde maar het net opgaf voor het einde. De boeken krijgen wel allebei een pluim voor de prachtige vormgeving!

Het leukste boek van de afgelopen leesperiode was uiteindelijk Verkocht van Hans Hagen. Weliswaar voor jongere lezers maar op zo’n manier geschreven dat ik het in een ruk uitlas. Het gaat over het 4-jarige Pakistaanse jongetje Yaqub die, nadat zijn ouders hem verkocht hebben aan een handelaar, terechtkomt in Dubai waar hij onder erbarmelijke omstandigheden met tientallen andere kinderen leeft die allemaal worden klaargestoomd voor het racen op kamelen.
Ik wist het niet maar gezien de reactie van de schrijver achterin het boek schijnt dit vaak voor te komen in Arabische landen. De gescande krantenartikelen die in het boek staan ondersteunen dit trieste feit.

Hopelijk lukt het me om in de zomervakantie nog wat van mijn leeslijstje af te strepen. Iemand nog goede tips?

