Blog over je moeder dag 2008: Het delen van een passie

Tof is dat, dingen delen met je moeder! Op deze Moederdag licht ik er eentje uit, de liefde voor voetbal.

Toen ik een jaar of 5 was ging ik voor de eerste keer met mijn vader mee naar het amateurvoetbal. Ik weet niet meer precies wat ik er zo leuk vond, het zal de sfeer wel zijn geweest. Een paar jaar later bezocht het hele gezin voor het eerst een voetbalwedstrijd, Roda JC – Ajax waarover ik ooit al eens een bekentenis heb gedaan… Mijn moeder was toen al vrij fanatiek maar echt leuk werd het pas toen ik op mijn 16e zelf ging voetballen. Ze stond iedere wedstrijd, uit en thuis, langs de kant en liet me na elke wedstrijd weten hoe ik gespeeld had. Dat heeft ze tot voor kort ook trouw gedaan bij haar kleinzoon. Die is nu 16 en die heeft geen zin meer om elke wedstrijd commentaar van oma te krijgen. Zijn speelschema heeft ze dan ook al maanden niet meer gehad :-)

Sinds eind jaren 90 gaat ze ook naar Roda JC kijken. In het beginsel alleen de topwedstrijden en af en toe een uitwedstrijd maar sinds een paar jaar heeft ze een seizoenskaart. Ze tuft elke twee weken met mijn pa naar Kerkrade en als laatstgenoemde eens geen zin heeft vindt ze het helemaal niet erg om in haar uppie op de tribune te zitten. Na afloop kletsen we altijd bij, uiteraard over de wedstrijd maar zware onderwerpen schuwen we ook niet. Heerlijk vind ik dat. Tijdens bekerwedstrijden zit ze altijd bij mij en dat doet mijn pa weleens verzuchten: "Zien jullie eigenlijk wel iets van de wedstrijd, ik hoor jullie alleen maar kletsen". Heerlijk toch?

Samen met de ‘meisjes’ Q naar het Nederlands elftal kijken is ook een belevenis. Nee, we hebben dan geen ruzie maar zijn nogal luidruchtig en schreeuwen behoorlijk. Mijn moeder schaamt zich er ook absoluut niet voor om met een oranje hoedje voor de buis te zitten :-) Maar ze verzucht ook weleens dat het superfrustrerend is om voetbalfan te zijn, zeker als ze terugdenkt aan een bepaalde uitwedstrijd in Amsterdam… Gelukkig overheersen de leuke herinneringen. De leukste voetbaltrip die we samen maakten was in 2000, samen met mijn zus en Marco naar de halve finale voor de KNVB beker in Arnhem tegen Vitesse. Vooraf ‘dineren’ bij McDonalds, lekker vroeg in het uitvak (toen nog met een wijntje!) gevolgd door een superspannende wedstrijd die uiteindelijk in ons voordeel beslist werd door een Golden Goal van Davy Zafarin (wie kent hem nog?). De vreugde explosie in ons vak, het feest na afloop, de terugreis naar Limburg. Mooi!

Lieve mama, ik hoop dat we nog lang samen van dat ‘stomme’ spelletje mogen genieten en dat we nog heel vaak kletsend op de tribune mogen staan!

NB: De foto is twee weken geleden gemaakt voorafgaand aan de bekerfinale, de ‘meisjes’ Q geloofden toen nog in een goede afloop.

