Waanzin

Oh jee, geen inspiratie, niet veel tijd maar wel al twee dagen rondhuppelend met dit nummer in mijn hoofd. Madonna is naast Sinead O’Connor overigens de enige zangeres die het tot de Blogparty cd kast geschopt heeft. Oh jee, oud word ik ook, Material Girl is al meer dan 20 jaar oud! Ik was 12 toen het nummer uit kwam en nog steeds kan ik de tekst zonder moeite meezingen. Jeugdsentiment dus!

Van een geheel andere orde is overigens bovenstaand clipje. Wat mij betreft komt Sinead’s mooiste nummer uit de film ‘In The Name Of The Father‘ waarin Daniel Day Lewis een magnifieke acteerpresentatie levert als Gerry Conlon (een van de Guilford Four) die in oktober 1975 samen met drie anderen en de Maguire Seven ten onrechte veroordeeld wordt voor de bomaanslag op een pub in Guilford.
Ik zag de film samen met een vriendin en ik weet nog dat we geheel verdoofd de bioscoop verlieten, onder de indruk van zoveel leed en verdriet. De hele soundtrack (grotendeels van de hand van Bono, Gavin Friday en Maurice Seezer) is sowieso een aanrader en past perfect bij de gebeurtenissen in de film die gebaseerd is op het boek ‘Proved Innocent‘ dat Gerry Conlon over de gebeurtenissen schreef. Dat maakte nog veel meer indruk op mij omdat je hierin pas echt te weten komt wat Gerry meemaakt voordat hij in oktober 1989 uiteindelijk wordt vrijgelaten.

En dan waren er buiten de Guildford Four en de Maguire Seven ook nog The Birmingham Six. De Engelsen zagen in de jaren 70 in vrijwel elke Katholieke Ier een potentixc3xable terrorist, met alle gevolgen van dien. Treurig dat er na al die jaren eigenlijk nog maar zo weinig veranderd is.

