Stem op het mooiste kinderboek

Via de mail kreeg ik een verzoekje van Sofie Dewulf van Stichting Lezen Vlaanderen. Of ik een linkje wilde plaatsen naar de verkiezing van het mooiste kinderboek? Ja hoor, ik vind kinderboeken namelijk helemaal geweldig en heb er een heleboel in de kast staan. De verkiezing wordt georganiseerd door de al eerder genoemde Stichting samen met het Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken in het kader van de Jeugdboekenweek 2008. De eerste stemronde is inmiddels geweest en het is nog tot 15 maart stipt 15.00 u. mogelijk om te stemmen op de overgebleven tien boeken en daar staan een aantal fraaie exemplaren tussen.

Uiteraard de klassieker ‘Kruistocht in Spijkerbroek’ van Thea Beckman, de gelijknamige film zorgde op dit blog voor de post met de meeste reacties (100+ inmiddels). ‘Pluk van de Petteflet’ is eveneens een klassieker maar uit het lijstje van tien kies ik voor ‘Matilda’ van Roald Dahl. Het boek uit 1988 met die prachtige illustraties van Quentin Blake is een juweeltje en ik kan de avonturen van de superslimme Matilda met haar nare ouders keer op keer (her)lezen. De film is trouwens ook een aanrader. Stemmen op een van de tien boeken doe je hier!

Mijn favoriete jeugdboek aller tijden ‘De Brief voor de Koning‘ van Tonke Dragt staat er niet tussen maar kreeg in 2004 wel de Griffel der Griffels, niet verkeerd voor een boek uit 1963. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de verfilming van dit boek. De trailer ziet er in ieder geval cool uit. En jawel hoor, ik blogde erover op 12 september 2006 en verdomd, mijn wens is vervuld, Daan Schuurmans speelt een van de hoofdrollen. Ik kan niet wachten :-)

Moeten we het dan ook nog even hebben over de term ‘mooi’? Wanneer vind je een boek mooi? Gaat het alleen om de inhoud of speelt de vormgeving ook een kleine rol of gaat het om het totaalplaatje? Bij mijn favoriete boek gaat het puur om de inhoud want de vormgeving is een beetje oubollig (1963 hxc3xa8!) maar het feit dat ik het elk jaar minimaal eenmaal lees zegt genoeg, het is spannend, het voert je mee naar een andere wereld en het blijft leuk, zelfs na vijftien keer lezen en je dus allang weet hoe het afloopt.

En wat is jouw favoriete jeugdboek?

