Download nu!

Zowel de schrijver als zijn boek kende ik niet maar via LIS News bereikte me het nieuws dat ‘Beautiful Children‘ van Charles Bock vanaf vandaag twee dagen gratis te downloaden is. Meer informatie vind je via Yahoo nieuws en daar lees je ook meer over het hoe en waarom van de betreffende uitgeverij. Natuurlijk zijn er veel meer boeken te downloaden maar ik vind het wel opmerkelijk dat het hier om een recente roman gaat. Gexc3xafnteresseerd? Lees dan ook het artikel in de NY Times.

Is dit nu de toekomst? Radiohead deed het al met hun laatste cd maar daar had ik toch wat gemengde gevoelens over. Je weet wel, ‘echte’ fans die na het verschijnen van de officixc3xable release toch wel die dure uitgave op cd aanschaffen. En het feit dat zo’n stunt voorlopig alleen is weggelegd voor hele grote bands.
Een aantal maanden geleden deed ik echter hetzelfde met een boek van uitgeverij Lemniscaat en dat las toch niet zo lekker als een gewoon boek. Van die losse a4-tjes zonder kaft, zonder kleur. Nee, niet mijn ding. Neemt niet weg dat ik het initiatief alleen maar toejuich, het maakt eigenlijk helemaal niets uit op welke manier boeken worden gelezen. Van een scherm, via een ebook reader of een uitgeprint pdf’je, als de boodschap maar overkomt. Uitgeverijen zijn er volgens het artikel op Yahoo News vooral op uit om de verkopen op diverse formaten te stimuleren en te verhogen wat op zich logisch is, er moet tenslotte geld verdiend worden.
En wat zou dat gratis downloaden voor gevolgen (kunnen) hebben voor de bibliotheek? Kies ik als klant voor een gratis download of toch lenen via de bieb tegen een kleine vergoeding? Daar ga ik eens heel goed over nadenken, leuke denkstof.

En als ik dan toch iets wil ‘hebben’ om in de kast te zetten kies ik voor zowel boeken als cd’s het origineel. Alhoewel, over het begrip origineel valt te twisten maar daar kom ik wellicht op een later tijdstip nog eens op terug :-)

