Inschrijving voor Eindhoven nu al open en afzien in Brunssum (8)

Is dat niet wat vroeg? Krijg je ruim zeven maanden voor de marathon van Eindhoven al wervelende mailtjes in de bus over inschrijven voor de 25e editie op 12 oktober. Natuurlijk moet je een marathon van tevoren plannen maar ik hoop niet dat de organisatie mij de komende maanden elke week gaat mailen want dat lijkt me ietwat overdreven. Eerst maar eens afwachten hoe het loopt tijdens mijn *kuch* recordpoging op de vijf kilometer in april, daarna zie ik wel weer verder. Een marathon lopen zit er in ieder geval niet in, daar ga ik pas over nadenken als ik minimaal tien halve marathons heb gelopen. Zo heb ik nog wat tijd om erover na te denken ;-)

Helaas heb ik niet meer zoveel tijd om over de Parelloop na te denken. Over zes weken moet het gaan gebeuren en tijdens de training van afgelopen zaterdag had ik daar ineens spijt van. We gingen, ondanks het fraaie lenteweer, niet naar de hei maar het werd een rondje Parelloop op tempo. Ik mocht mee met Pascal (trainer) en Natasja en terwijl zij gezellig aan het kletsen waren over koetjes en kalfjes had ik na 1,5 km al geen adem meer over. Ik kon met moeite volgen en na 3 km heb ik het opgegeven. Wel een goede training maar ik had opeens geen goed gevoel meer over dat PR omdat het zo ontzettend zwaar was.
Gelukkig ging het tijdens de twee eerdere trainingen een stuk beter. Maandag liep ik op de loopband 4 x 1 km met oplopende snelheid. Een kilometer is dan verdeeld in blokjes van 400/300/200/100 meter en de startsnelheid varieerde van 11 naar 12, terug naar 11 en weer 12. Tussen de kilometers kun je even op adem komen maar vooral de laatste was zwaar want ook al is het maar 100 meter, 15 km per uur is pittig. Mijn gemiddelde hartslag was 155, mijn max was 175. De fitnessoefeningen waren saai!
Donderdag mocht ik beginnen met 6 minuten op 10 km per uur, daarna een minuutje wandelen gevolgd door 5 minuten op 11 en zo verder tot 1 minuutje op 15 km. Het ging vrij gemakkelijk (althans, zo voelde het aan) ondanks een maximale hartslag van 177 en een gemiddelde van 152 slagen.

Ondanks het vele interval- en korte werk van de afgelopen weken ga ik zaterdag een duurloop doen met Wendy en Natasja. Gelukkig kan ik me daar nog een paar dagen op voorbereiden want dat wordt afzien, zeker weten. Maar het lijkt me heerlijk om weer eens wat langer te lopen. Hopelijk heb ik dan voldoende adem om bij te kletsen, we blijven wel meiden natuurlijk :-)

