Hier ben ik / Here I Am (7)

Hier ben ik, Here i Am! Onder die noemer wil Nike Women ons laten zien dat je sport omdat je het leuk vindt en omdat je het wil, niet omdat het moet. Leuk is in ieder geval een van mijn redenen anders had ik het niet zolang volgehouden. Ik sport al vanaf mijn 6e en ben via zwemmen, turnen, voetballen en fitness gekomen tot hardlopen. Dat ga ik nog wel een tijdje volhouden want het blijft leuk zeker omdat ik mezelf in de afgelopen jaren steeds bepaalde doelen heb gesteld hoe klein die ook zijn.
Nike Women heeft in samenwerking met TNS Nipo een consumentenonderzoek gehouden onder ruim 10.000 Europese vrouwen tussen de 16 en de 30 jaar. Er komt onder meer uit naar voren dat Nederlandse vrouwen sporten als een goede manier zien om hun zelfvertrouwen te vergroten. Engelse vrouwen schijnen daarentegen liever kleding of make-up te kopen om dat doel te bereiken.

En omdat ik het zo graag wilde trainde ik de afgelopen week drie keer. Uiteraard op maandag in de sportschool waar ik voor mijn gebruikelijke drie rondjes fitness 15 snelle minuutjes mocht lopen op de loopband. Dat ging verbazingwekkend goed. Van 10 naar 17 km met een gemiddelde hartslag van 131 en een max van 166 is voor mij een aardig resultaat.
Ik vind het overigens prettig als er tussen twee trainingen een dagje vrij zit maar dat lukte vanwege andere afspraken helaas niet. Op dinsdag liep ik samen met Erik, die pas een aantal weken in training is, een rondje van 5 km. Daar deden we ongeveer 27 minuten over inclusief een aantal minuten oefeningen. Ik liep zelf nog 3 km extra want ik overbrugde de afstand van thuis naar het start-en eindpunt ook hardlopend.
Zaterdagochtend heb ik de training op de sportschool laten schieten, geen zin om op te staan… Een paar uur later liep ik in mijn eentje 5 kilometer waarbij ik elke 5 minuten 1 minuut versnelde. Het was ijzig koud maar het zonnetje zorgde ervoor dat ik na een paar minuutjes voldoende opgewarmd was. Na 24:40 minuten was ik bij het 5 km punt waarna ik het resterende stukje naar huis wandelend aflegde.

Trouwens, die eerder genoemde Nike Women site ziet er stoer en flitsend uit en heeft zelfs RSS. Daar moet ik me later eens iets meer in verdiepen. En over dat onderzoek, het verschijnt volgens Volksrant Magazine later deze week dus hou internet en de kranten goed in de gaten!

Oh ja, waarom sport jij eigenlijk? Of waarom niet?

