Plus twee kilo en de Abdijcross in Kerkrade (4)

Werd er nog gesport de afgelopen week? Ja hoor, al was het minimaal. Vanwege andere verplichtingen spijbelde ik tijdens de de trainingen van donderdag en zaterdag. Het werd derhalve een loopbandtraining en een wedstrijd.
De training was op maandag en zoals gebruikelijk bij een nieuwe cyclus loopbandtrainingen was het tijd voor de weegschaal. Help, twee kilo bijgekomen in de laatste paar weken. Niet zo vreemd als je bedenkt dat ik de laatste weken heel veel snoep naar binnen heb gewerkt. En wat te denken van die enorme hoeveelheden Limburgse vlaaien en slagroomsoesjes die her en der circuleerden op mijn werkplek? Een gemiddelde van drie stukken en nog meer soesjes per week is echt te veel.
Ik weet niet of het aan die kilo’s lag maar mijn training van 6×3 minuten ging niet zo geweldig. Ik liep 2x 12/13/14 kilometer met een maximale hartslag van 177 en een gemiddelde van 148. Daarna drie rondjes fitness, saai!

Gisteren was de Abdijcross in Kerkrade georganiseerd door AV Achilles Top. Ik liep er nog nooit en koos vanwege mijn snelheidstrainingen voor de korte loop over 5 kilometer. En de naam van de wedstrijd zegt het natuurlijk al, er moest gelopen worden om en nabij Abdij Rolduc. Een prachtige heuvelachtige omgeving waarbij de start plaatsvond op het voetbalveld van College Rolduc. Van daaruit ging het richting atletiekbaan en na driekwart rondje begon het dalen richting bos. Eenmaal in het bos aangekomen had je als loper een fraai uitzicht over de vijver en als je daarom heen was gedraaid zag je bovenaan een stukje van het College liggen. Erg mooi en zeker in de eerste ronde heb ik genoten van het uitzicht.
Na dalen volgt meestal klimmen en dat was gisteren niet anders. Gelukkig was Marc zo aardig om me ruim van te voren op de hoogte brengen zodat ik voorbereid was toen het bergje voor me opdook. En maar proberen met korte kleine pasjes de snelheid erin te houden en dat lukte, zeker in de eerste ronde, vrij aardig. Daarna weer richting baan en door naar het tweede rondje. Dat voelde al iets moeizamer maar omdat ik wist wat er ging komen viel het uiteindelijk mee. Op het bergje haalde ik nog wat mannen in en dat  blijft leuk :-) Ik heb niet geklokt en ook niet op mijn horloge gekeken maar ik vermoed dat mijn snelheid in ronde twee ongeveer gelijk lag. Het lukte me bijna om Nancy, een hardloopmaatje van de sportschool die altijd zo’n 15/20 seconden voor me loopt, in te halen maar daar was de afstand net iets te kort voor. Met mijn eindtijd van 24:46 was ik dik tevreden. Het betekende een gemiddelde van 12.11 km en een gemiddelde kilometertijd van 4:57.
Marc heeft de route trouwens op Map My Run gezet. Ok, misschien was het dan geen 5 kilometer maar een kniesoor die daarop let. Een cross is tenslotte andere koek dan een gemiddelde stratenlooop.

De route van de Abdijcross was ten opzichte van andere jaren trouwens iets aangepast. Dit met het oog op het NK Veldloop dat Achilles Top graag zou willen organiseren in 2011. Het zou mooi zijn als dat zou lukken! Meer daarover plus een stukje Abdijcross geschiedenis kun je lezen in het krantenartikel dat je via deze .pdf kunt downloaden. Met dank aan het Limburgs Dagblad.

