Gelezen: Strak / Arjan Verhagen

En als ik dan echt niet meer waar ik over moet bloggen is er altijd nog Suede :-)
De afgelopen week las ik Strak van Arjan Verhagen. Een roman met twintiger Abel in de hoofdrol die de liefde van zijn leven vindt in Sarah. In de roman komen uiteindelijk twee verhaallijnen bij elkaar maar op een gegeven moment had ik het wel gehad en ben ik er met een flinke snelheid doorheen gejaagd. Ik vond het boek namelijk niet zo leuk. Beetje vreemd, onsamenhangend en soms zelfs gejaagd. Nee, niets voor mij. 

Waarom ik er dan toch over blog? Omdat de hoofdpersoon fan van Suede is natuurlijk. Hij luistert naar Sci-Fi Lullabies, een cd met b-kantjes uit 1997, hij denkt erover na om ‘We Are The Pigs’ op zijn crematie ten gehore te laten brengen en hij gaat met Sarah naar een optreden* van de band in Paradiso. Dat concert wordt op dusdanige manier beschreven dat de auteur erbij moet zijn geweest. Over Neil Codling is bijvoorbeeld het volgende te lezen: ‘De toetsenist staarde gedurende het hele optreden naar xc3xa9xc3xa9n punt‘. Tjee, wat verrassend en het klopt ook nog.
Ik kan me derhalve niet aan de indruk ontrekken dat Arjan een (grote) Suede fan is en dat spreekt uiteraard in zijn voordeel. Er komt sowieso veel goede muziek voorbij flitsen waaronder Placebo, The Stone Roses en The Charlatans. Arjan is overduidelijk een generatiegenoot van ondergetekende. Dat was ook de belangrijkste reden waarom ik het boek heb uitgelezen, ik was op elke pagina benieuwd welk bandje nu weer ter sprake zou komen. Toch nog gexc3xafnteresseerd en/of Suede fan? Lees dan hier hoofdstuk in .pdf formaat.

* Gezien de nummerkeuze van de band gok ik erop dat het om het concert van 20 oktober 1996 gaat, dat is net na de release van Suede’s derde album ‘Coming Up‘ op 2 september. Mijn Suede live debuut vond een aantal maanden daarna plaats, op 21 april 1997 in Vredenburg Utrecht. Ik weet nog dat ik die eerder genoemde toetsenist ontzettend vervelend vond en dat leidde er uiteindelijk toe leidde dat ik tijdens de latere concerten van Suede steevast voor de rechterkant van het podium ging staan. Oh nee, dat had een andere reden :-)

Gezellig clipje ook…

Well the church bells are calling
Police cars on fire
And as they call you to the eye of the storm
All the people say "Stay at home tonight"

I say we are the pigs, we are the swine
We are the stars of the firing line

And as the smack cracks at your window
You wake up with a gun in your mouth
Oh let the nuclear wind blow away my sins
And I’ll stay at home in my house

I say, we are the pigs
We are the swine
We are the stars of the firing line

But deceit can’t save you so

We will watch them burn

