De Google generatie als zoekexpert in de toekomst?

Fraai, het 35 pagina’s tellende .pdf document van The British Library en JISC waar Roger Schmitz me vanochtend attent op maakte. Het schetst een fraai beeld van de Google generatie (kids geboren na 1993) en de manier waarop zij zoeken maar ook hoe ze de bibliotheek zien en gebruiken. Het rapport besteedt eveneens aandacht aan de soms krampachtige manieren van bibliotheken om mee te liften op de trend van Social Software. Het hele rapport ga ik hier niet bespreken. Je moet het zelf maar lezen, het is de moeite waard. Toch wil ik twee dingetjes naar voren halen.

‘Books are still the primary library brand association for this group, despite massive investment in digital resources, of which students are largely unfamiliar’

Herkenbaar omdat ik dit in mijn werk veelvuldig tegenkom. Studenten die gebruik maken van de bibliotheek hebben vrijwel altijd vragen over het zoeken en vinden van boeken. Ze kunnen ze niet vinden in de catalogus en als ze dat wel lukt, waar staan ze dan in de kast? Zodra er niets te vinden is over een bepaald onderwerp haken veel studenten af. Ondanks mijn pogingen om ze te verwijzen naar al die fraaie online databanken die raadpleegbaar zijn via de mediatheek website.
Naar de redenen kan ik alleen maar gissen. Zou het teveel moeite kosten? Zijn de databanken te moeilijk doorzoekbaar? Is het de onbekendheid met de databanken? Ligt het aan de voornamelijk Engelstalige bronnen? Is het te wetenschappelijk? Grijpt een student meteen naar Google omdat daar altijd wel wat vinden is?
Het is in ieder geval iets dat we ons als informatiespecialist mogen aanrekenen. Jajaja, ik val in herhaling maar een federatieve zoekmachine als Felix moet toch zeker voor HBO studenten een volgende stap zijn voor of na Google. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen Google of Wikipedia (ik ben zelf een grootverbruiker) maar het zou mooi zijn als studenten, ook gestimuleerd door docenten en specialisten zoals ondergetekende, massaal gebruik gaan maken van al het moois dat de bibliotheek hen (gratis) biedt. Wat dat betreft is het fijn om te zien dat studenten van de Sporthogeschool wel gebruik maken van zoiets als SportDiscus.

‘There is a big difference between ‘being were our users are’ and ‘being USEFUL to our users where they are’.

De stormachtige groei van sociale networken heeft er uiteraard ook voor gezorgd dat bibliotheken te vinden zijn op bv. Hyves, MySpace of Facebook. Maar zit een student daar ook op te wachten vraag ik me dan af? Moeten wij de workshops Informatievaardigheden aanbieden via Hyves of geeft de student de voorkeur aan plaatsing op de intranet site (in ons geval de portal site) van de opleiding? Wil een student dat de opleiding of de bibliotheek hun opwachting maakt op een site die een student als privxc3xa9 beschouwt?
Ik twijfel vooralsnog maar heb ook geen antwoord op de vraag hoe je deze studenten dan wel op een juiste manier zou kunnen bereiken. In dit soort gevallen heb ik altijd het idee dat we mijlenver overal achteraan lopen en dat stemt nog altijd een beetje treurig.

Mooi voorbeeld is mijn bijna 16 jarige neefje. Hij weet dat ik ergens in een bieb werk en vindt dat vooral saai. Toch wist hij me een aantal weken geleden feilloos te vinden toen hij op zoek was naar boeken voor zijn bromfiets theorie examen en tante was inderdaad zo aardig om een aantal boeken voor hem op te duikelen. Maar verder vindt hij de bieb tuttig en mijn werk is uiteraard hartstikke duf. 
En wat kreeg tante als antwoord op haar vraag of hij vriendjes wilde worden op Hyves? Meneer vindt Hyves hartstikke suffig! Hyves suffig? Jawel, Hyves, het netwerk dat zo populair is en waarvan ik altijd het idee heb dat ik er nu al te oud voor ben. Blijkbaar is dit fenomeen alweer ‘totally uncool’ bij de Google generatie. En dan denken wij na het over plaatsen van readers aldaar of zelfs een eigen bibliotheekhyve. Op deze manier blijven we hobbelen natuurlijk…

En zoals altijd was er ook vandaag iemand sneller in blogland met het plaatsen van een soortgelijke post ;-)

Advertenties