Gelezen: Hij & Ik / Judith Eiselin

Al vaker besprak ik op dit blog jeugdboekjes uit de Kidsbibliotheek, uitgegeven door de Lemniscaatkrant en Kidsweek. Helaas is het boekje van Judith Eiselin voorlopig de laatste in een fraaie reeks. Jammer.
Die laatste is getiteld ‘Hij & Ik’ en was mijn eerste kennismaking met eerder genoemde schrijfster en dat viel niet tegen.
Hoofdpersoon is de 12-jarige Rosalie die in de zomervakantie, voordat ze naar de brugklas gaat, kennismaakt met Zeger Plagge. Een jongen die wereldvreemd overkomt maar waar Rosalie meteen goed mee kan opschieten. In de brugklas komen ze elkaar ook tegen maar dan blijkt het moeilijk om de vriendschap met Zeger in stand te houden. De andere klasgenoten vinden hem maar raar en Rosalie raakt verward en steeds onzekerder. Moet ze de vriendschap met Zeger verbreken en kiezen voor die anderen of toch haar eigen gevoel achterna gaan?
Omdat het boekje maar 96 pagina’s telt is er helaas geen ruimte voor een verdere verdieping van Zeger’s karakter. Waarom gedraagt Zeger zich eigenlijk zo raar? Wat spelen Zeger’s ouders voor rol hierin? Het komt helaas maar zijdelings ter sprake en het komt vooral op eigen giswerk aan.

En jawel hoor, het is nog maar net 2008 en ik heb er alweer een te pakken. Een boekje waarin de schoolbibliotheek wordt omschreven als een plek voor sufferds en een ruimte op school waar je vooral niet vrijwillig gaat zitten. Natuurlijk is de vrouw die er werkt streng en houdt ze zich vooral bezig met het handhaven van de stilte. Need i say more? :-(

Voor meer informatie over de schrijfster kun je terecht op haar website.

