Mescherbergloop 16/12/2007

De Mescherbergloop trok gisteren een record aantal deelnemers. Een vermelding in het boek ‘De 30 Mooiste‘ heeft waarschijnlijk meeholpen aan dit record want maar liefst 635 lopers hadden de weg naar Mesch weten te vinden en gingen van start op de korte (7.7 km) of de lange loop (14.4 km). Voor het eerst was er ook een speciale Start To Run wedstrijd van 5.3 km die 43 deelnemers kende.
Maar als je eenmaal de lange gelopen hebt wil je niet meer anders alhoewel ik daar tijdens het hardlopen weer een tikkeltje genuanceerder over dacht. Mijn gedachten tijdens de wedstrijd varieerden van "wat is het hier prachtig en wat mooi dat ik hier kan lopen" tot "damn, moet ik nu alweer een berg op, ik wil niet meer!" De Mescherbergloop is nu eenmaal afzien en het einde halen is al een overwinning op zich voor een recreatieve loper zoals ik. Maar wat maakt het nu zo zwaar maar toch zo mooi om hem te lopen?

De zwaarte zit puur in de hoeveelheid bergjes, dat zie je ook aan het hoogteverschil. Er zitten korte maar venijnig steile bergjes in maar ook lange, iets minder steile bergjes en dat volgt elkaar continu op. In het parcours zitten maar een aantal stukken waar je op adem kunt komen. En natuurlijk het trappenpad van 180 treden dat op ca. 10 km ineens voor je opduikt, erg indrukwekkend. In tegenstelling tot vorig jaar, het was toen vooral glad en glibberig, was het parcours nu vrij hard bevroren. Vanwege de matige vorst waren de meeste holle wegen goed begaanbaar, alleen in het Savelsbos was het op sommige plekken nog vrij vochtig en ging ik een aantal keren bijna onderuit. Dan ben je ongeveer op de helft en dan begint de vermoeidheid langzaam toe te slaan, dat helpt niet mee. Ook glad was de lange afdaling na de trappen en ik besef nu dat dalen een kunst is die ik nog niet zo heel goed beheers. Dat wordt oefenen! Het mooie zit in de omgeving, de prachtige vergezichten en de afwisselende ondergrond van het parcours.

Ik behaalde gisteren in ieder geval een kleine overwinning, ik was namelijk 67 seconden sneller dan in 2006 en mijn eindtijd was 1:23:06. Met een gemiddelde van 10.108 km per uur ben ik tevreden. Waar ik mijn tijdwinst vandaan haalde? In het Savelsbos moest ik tijdens de editie van 2006 al 2x wandelen maar gisteren kon ik hardlopend richting het trappenpad. De 180 treden van dat pad wandelde ik vorig jaar op, gisteren heb ik zo’n 50-60 treden hardlopend (nou ja, het zag er volgens mij meer uit als huppelen) beklommen. Daarna was het over en uit maar je wint er altijd een paar seconden mee. Als ik die lijn doortrek huppel ik tijdens de editie van 2010 alle treden op :-)

Volgend jaar weer!

