Close met je collega’s?

Het bericht is alweer van een tijdje geleden maar het kwam er maar niet van om er een stukje aan te wijden. Met een vrije dag in het verschiet ga ik toch een poging wagen.

Hoe ‘close’ ben jij met je collega’s? Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen die collega’s tot hun vrienden rekenen minder last van stress zouden hebben. Aha, ligt daar dan de sleutel van een stressloos arbeidsleven? Tjee, dan kom ik er bekaaid vanaf.

Ik heb op dit moment, inclusief leidinggevende en invalkrachten, twaalf directe collega’s en tot mijn grote schrik moet ik bekennen dat ik er maar een (of twee) tot vriend(in) reken. Nu heeft iedereen een andere definitie van vrienden maar voor mij is het iemand die ik voor 110% procent vertrouw, waarmee ik alles kan bespreken (van privxc3xa9 tot werkzaken), die me respecteert en waar ik altijd terecht kan met leuke maar ook met minder leuke dingen. 
Daarentegen kan ik met al mijn collega’s prima over werk praten maar hebben we privxc3xa9 toch wat minder raakvlakken. Met een aantal heb ik zelfs helemaal geen raakvlakken maar dit terzijde. Helemaal niet erg ook want het gaat tenslotte om je werk en niet wat iedereen na 17.00 u. uitspookt. 
Ik heb wel het idee dat ik tegen collega’s die ik beter ken en waar ik naar toe trek meer durf te zeggen. Je kunt ook veel meer van elkaar verdragen. Dat zeg ik omdat ik mezelf weleens afvraag wat voor soort collega ik ben… Een pietje precies die alles volgens de regeltjes doet, met een ‘to do’ lijstje werkt en ontzettend ongeduldig is. Niet altijd een pretje om mee samen te werken volgens mij. Ja ja, ik zeg het maar alvast voordat een collega dit leest en gaat reageren… Maar ach, of vriendschap mijn werkstress vermindert? Ik denk het niet maar wat denk jij?

Voor de gexc3xafnteresseerden, het artikel kun je hier nalezen en de studie is uitgevoerd door o.a. Emma Robertson Blackmore.
De huiskamervraag voor vanavond is: Welke collega reken ik tot vriend? De collega in kwestie is uitgesloten van deelname! :-)

Weekend nu!

