De Zevensprong op dvd

Afgelopen zaterdag kocht ik de dvd van De Zevensprong, de jeugdserie waar ik in 1982 als 10 jarige aan verslingerd was. De avonturen van meester Frans van der Steg, naar het boek van Tonke Dragt zorgden ervoor dat ik elke week gespannen voor de buis zat.

Ik kan me niet herinneren dat ik de serie ooit nog gezien heb na 1982 maar het boek heb ik daarna nog een aantal keren gelezen. De laatste keer was circa twee jaar geleden en het was nog steeds leuk en ook best spannend!

Inmiddels heb ik twee afleveringen gezien en om eerlijk te zijn valt het een beetje tegen. Ik weet nog dat ik het toen allemaal super spannend vond, de brief van Graaf Grisenstein, de jacht naar een schat, de geheimzinnige figuren die erin meespeelden en de beelden gecombineerd met spannende muziek van (wie kent hem niet?) Tony Eyk.
Nu moet ik me bedwingen om niet te zappen en ik kan me dan ook niet voorstellen dat kids van 10 deze serie nu nog net zo geweldig vinden als ik in die tijd. Het gaat allemaal zo traag…
In aflevering 2 was net een scxc3xa8ne van (gokje) circa een minuut waarin alleen een fietsende meester van der Steg in beeld was begeleid door slaapverwekkende achtergrondmuziek. Gaap gaap, de jeugd van tegenwoordig had na 1-2-3 seconden waarschijnlijk al gezapt.
Toch blijft het leuk om het terug te zien en ik ga de resterende elf afleveringen zeker nog kijken, al is het maar vanwege het jeugdsentiment.

Meer over de tv serie vind je op de site van de NCRV met beeld en geluid en hier vind je meer informatie over het boek.

