Bibnieuws uit mijn regio

Afgelopen dinsdag bezocht ik voor de laatste keer het oude onderkomen van de bibliotheek in Brunssum. Al ruim 14 jaar maak ik gebruik van Marco’s pasje (*) om boeken en cd’s te lenen en in al die jaren heeft de tijd er een beetje stilgestaan. Ik doel dan met name op de inrichting en interieur van de bibliotheek want daar is in al die tijd helemaal niets aan veranderd. Het heeft wel wat hoor, dat geel/groene interieur van de toiletten…

De bibliotheek gaat over een weekje verhuizen en opent op 15 november de deuren van het nieuwe gebouw dat ze gaan delen met het Carbooncollege, locatie Rombouts.
Ik ben zeer benieuwd hoe het er dan gaat uitzien, in ieder geval een stuk moderner :-) En hierbij spreek ik meteen de wens uit dat de gemeente in de komende 14 jaar iets meer geld wil uitgeven aan deze voorziening dan in de afgelopen jaren het geval was.

Het was wel even schrikken dinsdag want de omvangrijke cd collectie (een van de redenen waarom ik gebruik maakte van de ‘bib’) bleek reeds verhuisd te zijn naar de bibliotheek van Kerkrade en zal niet meer terugkeren in het nieuwe gebouw. Voornaamste reden, het brengt niet meer voldoende geld op. Aaagghhrrrr, heel begrijpelijk maar ook zonde want ik vraag me af waar ik nu de nieuwste alternatieve cd’tjes moet gaan lenen aangezien ik niet verwacht dat ik deze straks in Kerkrade kan gaan ophalen. Moet ik toch nog gaan downloaden.

Over geld gesproken, zomaar twee krantenkoppen uit de Limburger van de afgelopen week: Bieb Onderbanken in nood en Noodkreet bibliotheek in Nuth. Helaas kan ik niet linken naar de full text artikelen (gaap gaap, wanneer worden kranten eens wakker?) maar de toon was in beide stukjes hetzelfde.
In Onderbanken moet de gemeente met 25.000 euro extra subsidie over de brug komen om de kwaliteit van de bibliotheken in Merkelbeek en Schinveld te waarborgen. Dat extra geld is o.a. nodig om aan de voorwaarden van een landelijk certificaat te voldoen zodat men kan blijven deelnemen aan het netwerk Openbare Bibliotheek. Zie ook dit verkorte bericht.

De bibliotheek in Nuth moet van de gemeente 57.000 euro bezuinigen maar zou daardoor ook 50.000 euro subsidie van provincie en het Rijk kwijtraken. Die overheden verstrekken de subsidie namelijk alleen als de bibliotheek zelf niet bezuinigd. Maar met 107.000 euro minder is het niet meer mogelijk om de nevenlocaties in de lucht te houden vandaar de noodkreet van het bestuur aan de gemeente. Die laatste gaat nu uitzoeken of die maatregel echt klopt en zal, als het antwoord ja is, een nieuwe afweging maken.

Met hopelijk een positief gevolg want de bibliotheek van Nuth blijft een beetje speciaal voor mij. Ik kwam er als kind dagelijks over de vloer en daar werd mijn liefde voor het bibliotheekvak geboren. Ik herinner me nog precies hoe het eruitzag, de balie rechts bij binnenkomst, de jeugdboeken links en helemaal achterin de boeken voor volwassenen. Ik weet zelfs nog hoe de mevrouw eruit zag die mij altijd hielp, geen knotje wel een bril ;-) Jeugdsentiment… Als ik heel veel tijd heb ga ik er weer eens een kijkje nemen want voordat je het weet zijn voorzieningen als deze verdwenen!

NB: Door een trucje kan ik gelukkig wel linken naar een artikel dat ik net las in de krant, in de Parkstad kun je binnenkort misschien je boeken afhalen bij het postkantoor, de bank of de supermarkt…

* En ja, het wordt de hoogste tijd dat ik zelf lid word van een openbare bibliotheek :-)

