Het geheugen in 3D

Het geheugen van een mens heeft altijd iets ongrijpbaars vind ik. Sommige mensen schijnen alles te kunnen onthouden waar anderen al moeite hebben met een boodschappenbriefje. Mijn geheugen is redelijk al gebruik ik heel veel ‘to do’ lijstjes zowel op mijn werk als thuis. Ook staan mijn e-mail programma en telefoon vol met zaken die ik niet mag vergeten.
Daarentegen heb ik veel minder moeite met herinneringen uit het verleden. Zowel positieve als negatieve ervaringen sleep ik heel lang mee en weet ik jaren later nog in detail op te noemen. Niet altijd tot ieders genoegen vrees ik maar dit terzijde.

National Geographic heeft deze maand een coverstory over het geheugen en waarom je hersenen sommige dingen wel onthouden en andere niet. Je vindt er een fraaie Mapping Memory afbeelding in 3D waarmee je een reis door de hersenen kunt maken. Hoe worden herinneringen gemaakt, hoe worden ze opgeslagen en hoe we ze soms vergeten!
Speel dan meteen ook het geheugenspel. Dat deed ik ook en jawel hoor (dat was ik echt niet vergeten uit mijn jeugd), ik ben slecht in spelletjes xc3 la memory, het resultaat durf ik hier niet eens bekend te maken :-) Jij hebt vast een beter geheugen! Via

