Foto’s van Rob en muziek van Air Traffic / AB – Brussel 02/10/2007

Gisteravond werd in de Brusselse Ancienne Belgique de fototentoonstelling van Rob Walbers geopend, dit in het kader van de zogenaamde ABXPO.
Marco en ik maakten voor het eerst kennis met Rob tijdens een concert van Kaiser Chiefs in Le Botanique in mei 2005. Daarna troffen we elkaar regelmatig bij concerten en festivals waarbij Rob steevast vlak voor het podium te vinden is. Rob is namelijk fotograaf en maakt prachtige foto’s voor onder anderen Go For Music.
Toen ik zijn foto’s van de laatste editie van Pukkelpop zag en met name die van Tool zanger Maynard James Keenan wist ik het zeker, ik wilde een ‘echte Rob Walbers’ aan de muur. De tentoonstelling die gisteren geopend werd, leek me de perfecte gelegenheid om dat voornemen ook daadwerkelijk uit te voeren.

Na een korte openingsspeech en een akoestische set van The Violent Husbands was het tijd voor een rondje langs de foto’s en een praatje met Rob. De foto die ik wilde kopen had de expositie niet gehaald maar er hing wel een andere fraaie. Gekocht heb ik overigens nog niets, ik krijg een aantal foto’s via mail doorgestuurd en beslis aan de hand daarvan of het een grote of misschien wel twee kleine foto’s worden. Nog even geduld dus voordat Maynard in mijn woonkamer hangt :-)

Diezelfde avond speelde trouwens Air Traffic in de ABBox. Ondanks de typering ‘kruising tussen Coldplay en Keane’ (niet echt mijn favoriete bands, wat heet, ik vind ze beiden verschrikkelijk) kon ik het niet laten om even naar binnen te glippen en een kijkje te nemen. Ik was er tenslotte toch en de omschrijving die Indindo mij via sms stuurde maakte dat ik een beetje nieuwsgierig werd.
De typering klopte overigens precies maar in die kleine 30 minuten dat ik de band aan het werk zag vond ik het niet eens zo verkeerd klinken. Zolang die piano maar op de achtergrond blijft… En jawel hoor, ik bleek zelfs nog een nummertje te kennen, yoohoo. Best fraai moet ik eerlijk bekennen.

Leuk verrassend slot van een paar fraaie uurtjes in Brussel waar veel te snel een einde aankwam, vanochtend liep de wekker gewoon weer om 06.00 uur af. Gelukkig hebben we de foto’s en het Headmusic verslag nog.

