4566

Het is vandaag 12,5 jaar geleden xe2x80″ om precies te zijn op 1 april 1995 xe2x80″ dat ik in dienst trad bij mijn huidige werkgever, toen nog Hogeschool Katholieke Leergangen geheten.
Ik was na mijn afstuderen aan de BDI (Bibliotheek- en Documentaire Informatieverzorging) in juli 1994 een paar maanden werkzaam geweest op de boekenafdeling van Vroom & Dreesmann Maastricht maar wist nog net binnen een jaar een baan te vinden waar ik ook daadwerkelijk vier jaar voor gestudeerd had.
Het hielp vast dat ik april/mei 1993 al een aantal weken stage liep bij de toenmalige mediatheek want in sollicitatiegesprekken ben ik nooit een grote held geweest, mezelf ‘verkopen’ vind ik doodeng en moeilijk.
Maar toen lukte het dus wel, ik had een baan! De eerste paar maanden voor 20 uur in de week maar toen kwamen er ook een aantal uren vrij op de Pabo in Roermond en ging ik zowaar full-time aan de slag. Een aantal jaren geleden ben ik geswitcht naar 32 uur vanwege RSI klachten maar spijt heb ik daar nog geen moment van gehad, heerlijk die vrije maandag!

Maar 12,5 jaar is een behoorlijke lange tijd. Er was nog geen e-mail en internet op mijn werkplek, de uitleen gebeurde nog via een kaartsysteem en ik moest nog heel veel leren over collectievorming (inclusief alles wat daarbij komt kijken) en het omgaan met studenten en docenten. Van ICT en AV ondersteuning op grote schaal was nog geen sprake. 
Oh my, wat is mijn beroep in al die jaren enorm veranderd. Inhoudelijk nog niet eens zo heel veel (met collectievorming hou ik me bv. nog steeds bezig) maar mijn functie is uitgebreid en onder invloed van de computer (ict ontwikkelingen maar vooral internet) zijn mijn werkzaamheden enorm veranderd. Van bloggen had ik 12 jaar geleden in ieder geval nog nooit gehoord :-)
En wat te denken van de contacten met de instituten. Deze werden in mijn beginjaren vooral onderhouden door mijn teamleider maar sinds een aantal jaren hebben we binnen de afdeling Mediavoorzieningen zogenaamde domeindeskundigen. Ze hebben contact met de docenten binnen de opleiding, zicht op het onderwijs en de ontwikkelingen binnen het vakgebied en publiceren hierover op de mediatheekweblog.
Daarnaast is er in vergelijking met de jaren 90 ook veel meer contact met collega’s binnen en buiten Fontys. Via e-mail, weblog, wiki en andere social software is het heel makkelijk om informatie en dergelijke uit te wisselen. Al kan de (interne) communicatie natuurlijk altijd beter maar dat is volgens mij overal een heikel punt.

Is het dan allemaal hosanna? Nee hoor. In de afgelopen 12,5 jaar heb ik behoorlijk wat baalmomenten gekend maar ik zit nog altijd prima op mijn plek, heb leuke collega’s en ondanks dat ik nog steeds midden in de ‘begin van het schooljaar stress’ zit ben ik ook nu tevreden.
Op naar de 25 jaar want ik ben heel benieuwd wat er dan voor presentje op me staat te wachten. Nu zal ik het namelijk moeten doen met de befaamde Fontys pen die mij waarschijnlijk in een feestelijke setting wordt overhandigd in een van de komende dagen…

Mooi toch voor iemand die als kind altijd al bibliothecaresse wilde worden? :-)

Update 11.20 u.: Inmiddels is er al een grote bos bloemen bezorgd namens mijn collega’s. Dankjewel!

