Trouw aan de Wikipedia gedachte?

Volgens een bericht op Webwereld gaat de Wikimedia foundation maatregelen treffen om misbruik bij het wijzigen van lemma’s te voorkomen. Nu mag iedere geregistreerde gebruiker onbeperkt wijzigen en verschijnen die wijzigingen direct op het scherm.
Dit wordt op korte termijn aangepast zodat alleen betrouwbare redacteuren (die trouw zijn aan de Wikipedia gedachte) directe wijzigingen mogen doorvoeren. Deze meest ingrijpende wijziging zal het eerst worden toegepast op de Duitstalige Wikipedia. Verder wordt op termijn software gexc3xafnstalleerd waarmee de betrouwbaarheid van de redacteuren wordt gemeten. Lees er meer over op Webwereld, TimesOnline xc3xa9n New Scientist.

Ik begrijp het wel een beetje maar ik vind het ook jammer. Dxc3xa9 kracht van Wikipedia is nu eenmaal ‘The Wisdom of Crowds‘ (dat boekje moet ik trouwens nog steeds lezen) en die wordt nu gedeeltelijk teniet gedaan door deze beslissingen. Daarnaast vind ik het ook best eng klinken, trouw aan de Wikipedia gedachte… Alsof het om een sekte gaat. Of overdrijf ik nu een beetje?

Maar het maakt me wel benieuwd naar de verdere ontwikkelingen binnen Wikipedia en of dit een voorbode is van meer…

