iFriends, het vervolg

In november 2006 schreef ik over het fenomeen iFriends. Een door mij verzonnen term voor mensen die je ontmoet via het internet en die uitgroeien tot goede vrienden. Vandaag vond ik via nu.nl een bericht uit The Guardian. Uit onderzoek is gebleken dat dit helemaal niet zo vanzelfsprekend is en dat je pas echt kunt spreken van een diepe vriendschap als er ook daadwerkelijk een ontmoeting ‘in real life’ tussen twee online vrienden heeft plaatsgevonden en het blijkt te klikken.

Net als in het echte leven schijn je online ook maar een klein aantal ‘close friends’ te hebben en als ik voor mezelf spreek kan ik dat alleen maar bevestigen. Ook al heb ik een groot aantal vriendjes via Hyves en andere sociale netwerken, daarvan reken ik er maar een aantal tot mijn ‘echte’ vrienden. Dat zijn inderdaad de mensen die ik al eens in het echt heb ontmoet, waarmee ik (vaak lange) mailtjes uitwissel en die net iets meer van mij weten (en andersom) dan een gemiddeld Hyves vriendje.

Vond ik het vorig jaar nog een interessante ontwikkeling, nu vind ik het een fascinerend fenomeen, zeker met al die sociale netwerken die maar blijven (door)groeien. Wordt ongetwijfeld nog een keer vervolgd bij het volgende onderzoek naar online vriendschappen…

