Infomania

De laatste weken kom ik veel berichten tegen over ‘information overload’, hoe je je tijd beter kunt indelen, tips om efficixc3xabnter te werken etc.
Dit hangt wat mij betreft allemaal samen met die 1e term, de enorme hoeveelheid informatie die je de laatste jaren via papier maar vooral digitaal over je heen gestort krijgt. Iedereen herkent er vast ook wel iets in, zeker bloggers en bloglezers. Je hebt last van blogstress of misschien wel van reactiestress. En je ligt na een paar dagen ‘niets doen’ ook nog eens achter met het lezen van honderden (duizenden?) ongelezen feeds.

Via Library Link of the Day kreeg ik vandaag een aardige link naar een paper van First Monday. Het gaat over ‘Infomania’ en waarom bedrijven het zich niet meer kunnen permitteren om dit verschijnsel te negeren. Uit de paper blijkt dat een combinatie van txc3xa9 veel mailtjes en het feit dat ‘knowledge workers’ tijdens hun werk te veel gestoord worden door zaken als telefoontjes, sms’jes, chatsessies, collega’s en andere onderbrekingen (koffiepauzes?) die de productiviteit maar ook de kwaliteit van het leven bexc3xafnvloeden.
Dat laatste vind ik persoonlijk wat sterk uitgedrukt maar ik heb inderdaad ook weleens dagen waarop ik het liefst 8 uur ongestoord zou willen doorwerken. Kan best maar dan moet ik bepaalde voorzorgsmaterialen nemen. Allereerst natuurlijk Outlook en Netvibes niet opstarten maar ook de Office Communicator uitschakelen net als de telefoon. Helaas werkt dat in de praktijk niet. Je wordt geacht om binnen redelijke tijd mailtjes te beantwoorden en in een telefooncursus leerde ik ook dat je die moet opnemen voordat hij 4x heeft gerinkeld.
Ik probeer het wel af en toe. Dan sluit ik me op in een cockpit in Roermond (als er plek is…) of Sittard maar na een half uur gaat het al mis. Ik heb blijkbaar toch wat leven in de brouwerij nodig om goed te kunnen functioneren. Nu is het, vanwege vakantie, in Sittard nog behoorlijk stil maar ik vind het behoorlijk saai. Ben blij dat er volgende week weer studenten zijn!

En aangezien ik nogal gestructureerd ben en dit ook doorvoer in mijn werk valt het met die ‘infomania’ vooralsnog mee. Ik heb vrij snel door wat ik moet bewaren, wat ik meteen kan weggooien en op welke zaken ik nog een keer wil terugkomen. En lijstjes natuurlijk, daar kan ik niet zonder :-)

Wil je meer lezen over dit onderwerp, surf dan naar die al eerder genoemde paper van First Monday of naar dit en dit artikel op Web Worker Daily. En anders kun je nog altijd naar oplossingen zoeken in Google… Succes!

free music
