Toeterende automobilisten, zenuwen voor Tilburg en reclame voor de Mondriaanrun (31)

Het blijft voor mij een onbegrijpelijk fenomeen. Mannelijke automobilisten die hangend uit een auto en ondertussen schreeuwend en toeterend (ja ja, op zo’n moment kunnen ze blijkbaar wel multitasken) vrouwelijke hardlopers passeren. Ik schreef er vorig jaar al eens een post over en woensdag was het weer zover. Wendy en ik hadden besloten om mijn 5700 meter rondje te lopen en na elke kilometer een minuut te versnellen. We waren nog geen 400 meter onderweg toen we al drie toeterende auto’s hadden gehoord inclusief schreeuwende kerels en er was ook nog een fietser die bijna tegen een lantaarnpaal knalde omdat hij steeds achter zich keek waar we bleven. Wat een stelletje zielige mannen, iets anders kan ik er niet van maken.
Maar goed, na de ergernis nu de training. We volbrachten het rondje uiteindelijk in 29:49 minuten waarbij de laatste versnelling geen versnelling genoemd mag worden. Die ging nl. bergop en ik was na 5 km. in de hitte blij dat ik nog een tempo had dat enigszins voor hardlopen kon doorgaan. Mijn maximale hartslag was 174, mijn gemiddelde 159.

Vrijdag zouden we samen op de hei gaan lopen maar een sluimerende keelpijn deed me afzien van die training. Gelukkig ging het vanmiddag alweer iets beter dus in mijn airco gekoelde auto *kuch* ben ik 2 uurtjes geleden naar de hei gereden en heb daar in mijn eentje gelopen.
Het plan was om het 1 uur rondje (ik moet hier binnenkort een andere naam voor verzinnen, iemand suggesties?) te lopen maar na 27 minuten en halverwege de heuvel besloot ik om terug de hei in te lopen en de heuvel te laten voor wat hij was. Na drie jaar rondsjokken op de hei weet ik nu eindelijk een beetje de weg en ik besloot er een 45 minuten rondje van te maken. Helaas zat er na 35 minuten wederom een stukje heuvel in het parcours en toen ben ik, heel zwak, 5 minuten gaan wandelen. Uiteindelijk was ik na 49:05 minuten terug bij het beginpunt. Een maximale hartslag van 172 en een gemiddelde van 159 waren het resultaat. En goed nieuws, 436 caloriexc3xabn verbrand, dat is bijna een zak chips :-)
Het was, waarschijnlijk door de hitte, heerlijk rustig op de hei en ik heb genoten van de stilte! Tijdens het lopen besloten dat ik de training van morgen oversla. Maandag wacht Wendy alweer en drie dagen achter elkaar lopen is me op dit moment te veel.

Ik begin overigens behoorlijk zenuwachtig te worden voor Tilburg. Ik heb nog steeds geen 90 minuten aan een stuk gelopen en dat zal toch moeten wil ik daar de 10 mijl wedstrijd kunnen uitlopen. Twee jaar geleden liep ik in 28 graden een matige tijd van 1:36:36 maar mijn PR op de 10 mijl is een stuk sneller. Ik liep 1:24:49 in april 2006 tijdens de Peter Rusmanloop. Hmm, misschien komende zaterdag maar een hele rustige duurloop proberen?

Oh ja, voor de hardlopers die in de buurt van Heerlen wonen en op zondag 7 oktober nog niets te doen hebben… Ik kreeg van Peter Frederix van de organisatie van de Mondriaanrun een verzoekje via e-mail om wat informatie over deze wedstrijd op mijn blog te zetten. Bij deze dus!
Naast de speciale ‘kinderloopjes’ kunnen hardlopers vanaf 16 jaar kiezen voor een korte (5.300 meter) of een lange loop (10.600 meter), voor beiden betaal je xe2x82xac 5.00 inschrijfgeld. De start van de korte loop is om 11.15 u., de lange loop start een uur later. De wedstrijd vindt plaats op en rondom de terreinen van de Mondriaan Zorggroep. Daar kun je je ook inschrijven tot een half uur voor aanvang van iedere wedstrijd. Vanaf begin september is voorinschrijving mogelijk via de site van de Mondriaan Zorggroep of via atletiekvereniging STB.

Wellicht dat ik zelf ook aan de start sta want de 1e kennismaking in oktober 2005 met deze wedstrijd was niet verkeerd. Vooral het New Balance shirtje en de rugzak gevuld met ‘goodies’ mochten er wezen. Wellicht tot ziens in Heerlen?

free music
