Gelezen: The Cult of the Amateur / Andrew Keen

Het is niet verkeerd om een tegengeluid te laten horen inzake WEB 2.0 maar de manier waarop Andrew Keen dat doet in ‘the cult of the amateur : how today’s internet is killing our culture‘ is mij niet goed bekomen. Al vanaf hoofdstuk 1 weet Keen me met zijn opdringerige, dwingende manier van schrijven te irriteren en dat komt in het hele boek niet meer goed. Het boek leest overigens zeer makkelijk weg en is met 8 hoofdstukken en 228 pagina’s lekker overzichtelijk.
De schrijver daarentegen gaat als een razende te keer en komt in geen enkel hoofdstuk tot rust. Hij probeert de lezer ervan te overtuigen dat onze cultuur eraan gaat in al het WEB 2.0 geweld maar wat mij betreft zijn de negatieve voorbeelden die ter sprake komen (en waar geen einde aan lijkt te komen) net zo makkelijk te pareren.

Keen heeft het onder meer over burgerjournalistiek en vindt het jammer dat professionele journalisten voorbij worden gehold door amateurs die dankzij een computer en een internetverbinding ook het idee hebben professioneel bezig te zijn:

‘Most amateur journalists are wannabe Matt Drudges – a pajama party of mostly anonymous, self-referential writers who exists not to report news but to spreak gossip, sensationalize political scandal, display embarrassing photos of public figures, and link to stories on imaginative topics such as UFO sightings or 9/11 conspiracy theories.’

Is dit het aloude ‘als het in de krant staat, dan is het waar’ verhaal? Natuurlijk moet je als lezer extra kritisch kijken naar internetpublicaties maar om iedereen over xc3xa9xc3xa9n kam te scheren gaat me iets te ver.
Ook sites als Blurb en Lulu moeten het ontgelden omdat ongetalenteerden er de kans krijgen hun publicaties gedrukt te krijgen. Maar die hxc3xb3ef je toch niet te lezen? Dat is toch je eigen keuze?
De schrijver snapt uiteraard ook niet waarom een popartiest zijn of haar muziek online zet om zo de fans een kans geven er een eigen persoonlijke draai aan te geven en vreest de impact die de sluiting van fysieke cd zaken zal hebben, te weten minder muzikale keuze, minder platenlabels en een muziekeconomie die gedomineerd wordt door Amazon, iTunes en MySpace. De consument is dan niet meer verzekerd van een kundige verkoper maar afhankelijk van de mening van een anonieme klant.
Volgens mij is het juist de keuze die onder WEB 2.0 is toegenomen en heeft de spannende underground tot in alle uithoeken baat bij de huidige ontwikkelingen. De fysieke verkoper heeft namelijk geen ruimte en financixc3xable middelen om alle beschikbare kwaliteitsmuziek op te slaan. Bovendien denk ik dat kwaliteit altijd boven komt drijven, ook in het WEB 2.0 tijdperk.
Met de radio gaat het volgens Keen al niet veel beter omdat pubers er geen gebruik meer van maken. Ik kan ze geen ongelijk geven met al die gratis muziekzenders die je tegenwoordig op het internet kunt vinden. Luisteren naar radio wanneer jij dat wilt en ook nog eens zelf bepalen wat je luistert, mooier kan het toch niet?
Uiteraard krijgt ook Wikipedia een veeg uit de pan (inclusief een persoonlijke aanval op oprichter Jimmy Wales) net als Lawrence Lessig (check zijn weerwoord) en richt Keen zijn pijlen op online gokken, seks, trends als Second Life en de teloorgang van de kranten.

Zoals gezegd: het is goed om een tegengeluid te horen maar door de manier waarop dit boek geschreven is wekt het bij mij grotendeels ergernis op. Jammer!
Het boek doet online sowieso lekker veel stof opwaaien. En wat te denken van het duel tussen Keen en Weinberger? Zie bijvoorbeeld dit artikel uit The Wall Street Journal van 18 juli. Ook verwijs ik graag naar de NRC bijdrage van Marie-Jose Klaver. Ze verwoordt het allemaal net iets beter dan ik maar ja, ik ben dan ook de ‘wannabe Matt Drudge.’

Ach, misschien voel ik me als simpele blogger wel aangesproken, ik ben tenslotte ook een amateur die in dit stukje een persoonlijke visie geeft op dit boek. Ik ga er echter van uit dat iedereen ook zelf kan nadenken en dit stukje in de juiste proporties kan zien. Lees het daarom vooral zelf :-)

free music
Advertenties