Snotteren met Marinella en aan je conditie werken met een gamebike (28)

Eindelijk weer eens een keurige trainingsweek achter de rug. Ik zou natuurlijk morgen nog een keertje kunnen lopen maar gezien de weersverwachtingen verkiest deze dame de koelte boven een training.
Dinsdag meldde ik me voor het eerst sinds weken op de sportschool. Ondanks de vakantietijd was het hartstikke druk, zeker bij de fitness apparaten. Gelukkig kwam ik voor een loopbandtraining en ik kon meteen van start met 3 x 3/2/1 minuutjes lopen gevolgd door 2 x 1 minuutje. Startend met 10/11/12 en eindigend bij 16 km met een maximale hartslag van 171 en een gemiddelde van 151 als resultaat. Niet onaardig, het begin is er weer.

Ook donderdag was ik in de sportschool te vinden. Eerst drie rondjes fitness (met als gevolg vanaf vrijdagochtend hevige spierpijn) waarna Marinella en ik om 20.15 u. vertrokken voor twee rondjes Schelsberg. In die 7 km moest er elke 500 meter een minuutje versneld worden. Het weer was ideaal, bewolkt en een beetje regen. En hoe zit dat nu met dat snotteren? Ik neem tijdens mijn hardlooprondjes nooit een zakdoek mee, veel te lastig. Maar bij (zware) inspanning wil het nog weleens gebeuren dat ik mijn neus moet snuiten. Marinella demonstreerde daarom graag hoe hardlopers en wielrenners dat normaal doen. Gewoon een neusgat dicht duwen en snuiten maar. Liefst niet naar de kant waar je colllega loopt… Tja, het lukte mij niet dus ik hou het voorlopig even bij mijn hardloopshirtje dat als alternatieve zakdoek dienst doet. En blijven oefenen natuurlijk :-) Als er nog iemand tips heeft? Uiteindelijk liepen we het rondje in 44:41 met, voor mij, een maximale hartslag van 175 en een gemiddelde van 155.

Vanwege het feit dat ik voorlopig even voorzichtig moet zijn in de zon, ben ik vanochtend niet met de groep naar de hei geweest. Er lag een keuzeprogramma voor de loopband klaar en de 15 snelle minuutjes van 12 tot 14.8 km gingen moeizaam (max. hartslag 171, gemiddelde van 148). Het was ontzettend warm en benauwd. Reden temeer om de fitness over te slaan. Sowieso moest ik bijkletsen met Girlie want we hadden elkaar al weken niet meer gezien. Sporten is tenslotte ook een sociaal gebeuren.

De afgelopen week kwam ik ook nog twee interessante linkjes tegen.
De eerste was Map My Run die ik vond via de weblog van Zwitserleven. Wellicht al bekend bij velen maar niet bij mij. Via deze site kun je aangeven welke route je loopt en daarna wordt er uitgerekend hoeveel kilometer de route is. Ik heb nog niet de tijd gehad om er uitgebreid naar te kijken maar het ziet er veelbelovend uit.
En via de NRC weblog van Marie-Jose Klaver vond ik een link naar een onderzoek van Canadese wetenschappers. Tijdens het onderzoek werd een vergelijking gemaakt tussen twee groepen sporters waarbij een groep 6 weken lang gebruik kon maken van een zgn. gamebike en de andere groep afhankelijk was van een gewone fiets. Check dit bericht!

Een soort ‘shoot the runner’ maar dan in de sportschool ;-)

free music
