Het RSS debat

Ben ik weer met mijn rss feeds. Gisterochtend had ik met mijn vriendje namelijk een discussie over RSS feeds. Ja ja, wij discussieren over RSS feeds, dat is inderdaad heel erg, ik geef het meteen toe :-)
Al eerder bespraken we het feit dat op sommige weblogs de geplaatste reacties gemodereerd worden door de beheerder maar daar waren we snel uit. Dat vinden we beiden namelijk niet zo prettig. Marco gaat zelfs zo ver dat hij niet reageert op deze weblogs maar mij weerhoudt het niet. Al geef ik toe dat ik het een beetje zie als een motie van wantrouwen. Alsof een blogger er dan meteen vanuit gaat dat ik iets wil plaatsen dat niet door de beugel zou kunnen. Enfin, ieder zijn eigen keuze.

Maar ineens was er dus wel een discussiepunt. We blijken namelijk lijnrecht tegenover elkaar staan als het gaat om het aanbieden van onze blogberichten in een RSS lezer. Ik bied mijn berichten volledig aan (ok, weliswaar nadat Gerard me erop attent maakte dat dit wel zo vriendelijk is), vriendje niet.
Ik was mij overigens niet bewust van het feit dat mijn berichten in het verleden niet volledig aangeboden werden. Je moet hiervoor iets aanpassen in je weblog instellingen en dat had ik eerder nooit gedaan. Sinds een aantal maanden dus wel!

En zoals ik vorige week al meldde, ik vind het zelf inmiddels ook niet meer zo prettig als ik in Netvibes alleen de eerste drie regels van een blogpost lees. Ik betrap me er heel vaak op dat ik niet meer doorklik. Terwijl ik in de meeste gevallen wel doorklik op volledige feeds. Dat zou toch eigenlijk andersom moeten zijn?
Ik ga ervan uit dat een groot aantal lezers wel doorklikken omdat ze de reacties willen lezen (alhoewel dat in Netvibes ook mogelijk is zonder door te klikken) en als ze dat niet doen vind ik het ook prima. Ik heb mijn bezoekersstatistieken al weken niet meer bekeken en reacties krijg ik voldoende. Het maakt mij niet meer zoveel uit of mijn ‘boodschap’ via mijn blog of via een RSS lezer wordt verkondigd.

Marco gaf daarentegen als argument dat hij graag wil dat lezers zijn volledige weblog bekijken. Hij ziet zijn blog als een geheel inclusief vormgeving en alles wat links en rechts te zien valt. Mijn argumenten dat gexc3xafnteresseerden echt wel doorklikken naar zijn pagina, dat het niet meer om de pageviews gaat en dat het gewoon veel fijner voor RSS lezers is om volledige feeds te zien, waren helaas aan hem niet besteed. Vandaar deze post! Hij heeft me namelijk beloofd dat hij bereid is volledige feeds aan te leveren als iemand hem kan overtuigen met goede argumenten.
Ik kan dat niet want het is bij mij meer een gevoelskwestie en ik kan maar niet op een rationele manier aangeven waarom ik het prettiger vind.

Waar geef jij de voorkeur aan? En kies je als blogger voor het aanbieden van de eerste regels of het volledige bericht? Waarom? Of weet je het niet eens omdat je nooit iets aan de instellingen hebt veranderd? Als je het niet weet wil ik het graag voor je nakijken, mits ik je niet verwijderd heb uit mijn Netvibes ;-)

Voor nu wens ik iedereen een heel fijn weekend, met of zonder volledige feeds! Ik reis zo af naar Luik, hier vlak over de grens in Belgixc3xab voor het ‘Les Ardentes‘ festival, een ‘last minute’ beslissing waar o.a. The Datsuns, !!! en Good Shoes op het podium staan. 

Doei!

