IDM Alumni diner / Maastricht – 15/06/2007

Ondanks weinig zin, ik moest ineens terugdenken aan het diner van vorig jaar, was het 2e IDM alumni diner dat ik vrijdagavond bijwoonde best leuk. Dat lag grotendeels aan het feit dat ik dit jaar niet alleen was maar samen met oud studiegenoot Ineke afreisde naar Maastricht.
Na de hartelijke ontvangst door Lilian Bastings (een van mijn oud docenten en nu opleidingscoxc3xb6rdinator van de nieuwe IM opleiding) was er een presentatie van Roger Dols (Morpheus Software) over semantiek en WEB 2.0. Oeps, na 5 minuten was ik de draad al helemaal kwijt en duizelde het me van alle gebruikte afkortingen. Het was net een ICT college en mij bekroop het akelige gevoel dat ik voor een tentamen semantiek geen voldoende zou halen… Jammer dat er niet gesproken werd over het semantisch web. Dat zou, wat mij betreft, een stuk interessanter zijn geweest.

Tijdens het diner zaten Ineke en ik samen aan een tafel met vier afgestudeerde IDM’ers (2005 en 2006) en een docent wiens naam ik helaas vergeten ben. De IDM’ers vielen nog net niet van hun stoel toen ze hoorden dat wij al in 1994 afgestudeerd waren. Erg onder de indruk van onze huidige functies waren ze helaas ook niet. Maar ja, als je twee jaar na je afstuderen al aan je 5e (!) lease auto toe bent valt het een beetje tegen als je tegenover iemand zit die werkzaam is in het onderwijs. Dxc3xbbh!

Tijdens het toetje even bijgekletst met Lilian. Ze zijn bij de Hogeschool Zuyd nog volop bezig met het vormgeven van de vernieuwde IDM opleiding, nu dus IM (Information Management) geheten. Ondanks kritiek vanuit de andere IDM opleidingen hebben ze er in Limburg voor gekozen om samen te gaan met de opleiding BI (Bedrijfskundige Informatica) en dat wordt ze niet door iedereen in dank afgenomen. Maar om eerlijk te zijn moet ik Lilian een beetje gelijk geven. Er is helemaal geen markt voor honderden afgestudeerde HBO-ers die allemaal een topbaan willen in een of andere bibliotheek. Zeker niet in Limburg waar men blijkbaar wel op zoek is naar afgestudeerde IM’ers. Op de website van de opleiding vind je meer informatie mocht je interesse hebben.
Zeker weten dat ik nu niet meer voor deze vervolgstudie zou kiezen, ik zie totaal geen raakvlakken met de dingen die ik leuk vind in mijn huidige werk.

Ineke en hebben na afloop overigens besloten dat we volgend jaar weer gaan, of we nu wel of niet in het bezit zijn een lease auto. En dan nemen we Eddy mee! Die heeft namelijk in een ver verleden de BDA opleiding gedaan en dan vallen wij niet meer zo op met ons BDI diploma :-)   

