De luxe van een dagje vrij (en dan toch werkgerelateerd bloggen)

Zo maar een dagje vrij, midden in de week. Wat een luxe! En genoeg tijd voor een werkgerelateerde post, dat is namelijk alweer een een tijdje geleden. Niet dat er niets te bloggen viel maar ik twijfelde of het interessant genoeg was. Al is de oogst van een weekje Fontys best aardig.

In Sittard is de verbouwing nog steeds in volle gang en ondanks alle mailtjes van collega Eddy over glasplaten, vierkante meters, fout geplaatste wanden snap ik er nog steeds niet veel van. Het was zo’n prachtig open gebouw en het wordt nu vrijwel helemaal dichtgetimmerd. Voordat we het weten hebben de docenten gewoon weer een eigen werkplek op hun eigen kamertje met hun eigen boekenkast.
En dan circuleren er ook nog eens twee verschillende bouwtekeningen waardoor werklui ineens andere orders blijken te hebben dan die waar wij van op de hoogte zijn. Zit je aan de balie, moet je zo’n ‘tuup’ ineens gaan uitleggen dat hij dat specifieke glazen wandje niet mag plaatsen.
Van die prachtige tijdsplanning, elk verbouwd gedeelte wordt compleet opgeleverd binnen twee weken, komt ook helemaal niets terecht. Het levert gemopper van studenten op en dat is begrijpelijk. Zij schieten zoals elk jaar in de stress omdat ze voor het einde van het schooljaar en de tentamenweek van alles moeten inleveren en dan balen ze terecht als de voorzieningen niet op orde zijn.
Over het laatste mailtje dat ik voorbij zag schieten in mijn mailbox denk ik niet te veel na, men wil dat wij, als KLC zijnde, ruimte inleveren voor extra klaslokalen :-/ Houden we straks helemaal geen collectie meer over…

Verder zou ik vandaag, ipv lui thuis te zitten, mijn laatste twee workshops Informatievaardigheden geven aan 1e jaars studenten van pedagogiek. Zoals verwacht is geen enkele workshop doorgegaan omdat van de 111 (!) studenten maar eentje (!) de moeite had genomen om zich aan te melden. Ik heb haar een privxc3xa9 workshop aangeboden maar daar is ze blijkbaar zo van geschrokken dat ze niet eens een antwoord op mijn mailtje heeft gestuurd.
Het is overigens een bekend probleem. De teamleider van de opleiding liet mij weten dat ook werkcollege’s en gewone lessen in periode 4 slecht bezocht zijn en men neemt dit mee als aandachtspunt voor volgend jaar.

Ach, en in Roermond is het nog steeds een oase van rust. De pabo studenten nemen daar elk jaar in aantal af en tijdens een baliedienst van 10 tot 2 help ik vaak maar 2 of 3 studenten. Vorige week sprak ik met een docent over de toekomst van de pabo en hij wist te vertellen dat er voorlopig geen sprake is van een sluiting, sowieso omdat er in het gebouw twee andere partners zitten (een basisschool en een school voor doven en slechthorenden). En aangezien ‘concurrent’ Hogeschool Zuyd over een tweetal pabo’s beschikt in Heerlen en Maastricht schijnt er eveneens een hoop politiek achter te zitten. Maar dat neemt niet weg dat een baliedienst in Roermond niet te vergelijken is met een baliedienst in Sittard.

Tegen diezelfde docent liet ik me trouwens ontvallen dat we graag workshops Informatievaardigheden willen gaan aanbieden. Zijn reactie verbaasde me nogal want hij vroeg zich af waarom ik meer tijd wilde steken in dat soort acties terwijl de studentenaantallen terugliepen? En, niet geheel onbelangrijk, studenten hebben volgend schooljaar meer stagedagen en zijn door de invoering van het major/minor onderwijs steeds minder op school. Een minor kan namelijk bij een andere opleiding xc3xa9n op een andere Fontys vestiging gevolgd worden.
Raar argument als je het mij vraagt. Alsof het dan niet relevant is dat studenten weten hoe ze moeten zoeken in de catalogus en databanken? Juist dan is het belangrijk om ze op weg te helpen zodat ze vanaf een andere werkplek precies weten hoe alles in zijn werk gaat, zeker als je een groot aantal databanken aanbiedt via thuistoegang.

Oh ja, zou ik het feestje bijna vergeten! Alle Fontysmedewerkers hebben deze week een uitnodiging ontvangen voor ‘Festival de Verbeelding’ dat op vrijdag 31 augustus plaatsvindt. Met dit festival, in de Brabanthallen in Den Bosch, wordt het 15-jarig bestaan van Fontys Hogescholen gevierd. Het festival wordt geopend door een documentaire van filmmaker Roel van Dalen. Hij heeft zich tot doel gesteld door te dringen tot de ziel van het Fontys onderwijs. Ben benieuwd… De avond wordt afgesloten met een optreden van Ilse de Lange en laat ik die nu net gemist hebben op Pinkpop (niet geheel toevallig).
Alleen van de vermelde kledingcode word ik niet blij. De kleding moet namelijk feestelijk zijn maar ik vrees dat ik de term ‘feestelijk’ anders interpreteer dan de Feestcommissie ;-)
Wat ik me afvraag, zouden de Fontys gebouwen op die bewuste dag eerder mogen sluiten zodat ALLE medewerkers op tijd aanwezig kunnen zijn?

Aangezien Eddy (bewust of onbewust?) geen foto’s heeft gemaakt van de verbouwing heb ik als alternatief een mooi plaatje geplaatst van de bibliotheek van het Trinity College in Dublin. Die ziet er gaaf uit, vind ik. Niet dat ik zelf in zo’n bibliotheek zou willen werken (iets txc3xa9 sereen) maar als tegenhanger van al die verbouwingswerkzaamheden in Sittard vind ik het een mooie.

Geniet van het zonnetje vandaag, dat ga ik ook doen! Alhoewel, eerst nog een zonnig plaatje van The Bees, om lekker loom van te worden. Enjoy :-)

who cares what the question is
when all your love is in messages
glorious in tenderness
when they enter my mind
that’s all you know
that’s all you know

take breaks on the hillside
till the edge of a landslide
we can sail when the high tide
that’s great, try the sun
that’s all you know
that’s all you know

