Gelezen: Marathonloper / Abdelkader Benali

Aan de leeslijst links op mijn blog is vaak te zien dat ik meerdere boeken tegelijk lees. Inmiddels zijn het er nog maar twee want Marathonloper van Abdelkader Benali heb ik in sneltreinvaart uitgelezen. Zaterdagavond was ik er al in begonnen tijdens de treinreis van Middelburg naar huis en gisteravond las ik de laatste pagina.

In het boek beschrijft Benali hoe het is om een marathon te lopen. Wat maak je mee? Waar denk je aan? Wat zie je onderweg? Welke pijntjes krijg je etc. etc. Hij beschrijft dit op een prachtige, bijna poxc3xabtische wijze in 42 hoofdstukken en een epiloog waarbij elke hoofdstuk uiteraard staat voor een kilometer. En tussen al die zware marathonkilometers kom je er als lezer achter waarom hij ooit begonnen is met hardlopen, waar hij zijn trainingsrondjes loopt, hoe zijn eerste marathon verliep en hoe hij de concurrentie aangaat met ene Rodriquez. Het verhaal is geschreven in de ik-vorm en normaal hou ik daar niet zo van. Toch kon ik het bij dit boek goed hebben vanwege de persoonlijke ontboezemingen. Het wordt sowieso door verschillende personen verteld, soms is Rodriguez de ik-persoon maar ook de geliefde van de hoofdpersoon vertelt haar verhaal.

Mooi boek dat ook voor niet sporters en hardlopers een aanrader is, alleen al vanwege de prachtige schrijfstijl van Benali.

