Dream on…

Dat was nog eens een fijne worshop Informatievaardigheden! Alle studenten (15) die zich hadden opgegeven waren ruim voor 09.00 u. in het instructielokaal. Ze hadden allemaal de presentatie in gedrukte vorm bij zich om aantekeningen te kunnen maken. Het merendeel had zelfs de internet links die aan bod zouden komen tijdens de workshop en die ik ze twee dagen geleden via e-mail had toegestuurd al bij hun favorieten gezet. De geplande 90 minuten vlogen voorbij, zeker omdat de studenten ontzettend veel vragen hadden waardoor het tevens moeilijk was om alle geplande onderdelen te behandelen in de beschikbare tijd. En geen enkele student die tijdens de workshop andere dingen ging doen, zoals mailtjes lezen of chatten waarvoor hulde. Uiteindelijk lukte het me toch om iets na 10.30 u. de workshop af te sluiten om daarna met een voldaan gevoel het lokaal te verlaten. Voor deze studenten zouden de catalogus, de mediatheekportal en de diverse digitale databanken in de toekomst geen geheimen meer hebben…

Bovenstaand verhaaltje berust helaas niet op ware feiten. De eerste van de acht geplande workshops voor 1e jaars studenten pedagogiek is vanochtend helaas niet doorgegaan vanwege te weinig aanmeldingen. Te weinig? Maak van dat weinig maar geen! Het bericht dat er workshops Informatievaardigheden aangeboden worden is op maandag 14 mei verspreid via het intranet van de opleiding. Diezelfde avond kreeg ik al een aanmelding binnen voor de workshop van 6 juni dus ik dacht dat het de goede kant op zou gaan. Helaas, het is bij die ene aanmelding gebleven (zie ook dit bericht).

Fijn, dat competentiegericht onderwijs waarin studenten zelf mogen bepalen of ze bepaalde onderdelen van het lesprogramma volgen. En volgend schooljaar krijgen mijn collega’s en ik weer te horen van studenten dat ze niet weten hoe ze een titel moeten terugvinden in de catalogus. Gggrrrrr!

