Een tik op de vingers ipv het betalen van een boete?

Als je aan de balie zit bestaat er een kans dat je het aan de stok krijgt met studenten. Dat gaat meestal over boetes! Studenten blijken geen geld bij zich te hebben om een boete te betalen, er is ‘iets’ fout gegaan met verlengen, ze waren ziek, ze wisten niet dat ze ook telefonisch konden verlengen etc. etc. Meestal wordt dat keurig en naar tevredenheid opgelost maar soms worden er pittige facturen gestuurd naar studenten. Andere moeilijkheden met studenten zijn er nauwelijks of het moet gaan over ‘niet eten en drinken in het KLC’ of het feit dat ze teveel lawaai maken tijdens het oefenen van hun aerobic lesje. Daar is het KLC helaas niet voor bedoeld. Consequent zijn helpt trouwens ook (nee, dat boek is alleen ter inzage en kun je dus niet lenen!) en vooral niet teveel in discussie gaan. In die 12 jaar dat ik werkzaam ben bij Fontys heb ik 1x een docent ingeschakeld. Een student beledigde mij op een dusdanige manier dat ik het niet pikte en hij heeft naderhand zijn excuses aangeboden. Maar eigenlijk zijn ze best lief hoor, de jongens en meisjes van Fontys :-)

Het kan overigens altijd een graadje erger, zoals nu in de VS. Ik las via LIS news dat de 64-jarige Lise van Borssum aangeklaagd is omdat ze in de bibliotheek een kind op een been zou hebben geslagen met een stapeltje ‘shelf markers’. Hxc3xa8, shelf markers? Bestaan die dingen nog? Ik kwam als kind altijd heel graag bij de openbare bibliotheek (de dames die daar werkten hebben mij mede gexc3xafnspireerd bij het kiezen van mijn huidige beroep, ahum) maar wat had ik een hekel aan die plastic plankjes die je moest gebruiken als je een boek uit de kast pakte. En dan werd er met priemende oogjes gekeken of je het plankje ook daadwerkelijk gebruikte. Alsof ik niet wist waar het boek teruggezet moest worden, dxc3xbbh. Tja, dat alfabetisch rangschikken zat er toen al in :-) Ik heb die dingen later nooit meer gezien of komt dat omdat ik nog maar heel sporadisch op de jeugdafdeling van een openbare bibliotheek verzeild raakt?

Tjee, wat moet je als kind doen voordat je iemand zover krijgt dat je in een bibliotheek geslagen wordt met een stapeltje van die plastic plankjes? Als het verhaal waar is, mevrouw van Borssum beweert namelijk dat ze onschuldig is. Wordt vervolgd op 29 mei want dan moet ze voorkomen.
Nee, dan toch maar liever een student die zeurt dat hij de boete van xe2x82xac 0,05 (!) niet kan betalen omdat hij geen geld bij zich heeft, dat is pas zielig en dan heb ik echt niet de behoefte om met plankjes te gaan slaan.

Update 1 juni: Dismissed.

