Training week 20

Voor de niet sportieve lezers, u kunt deze post overslaan :-)

Voordat ik het over mijn eigen trainingen ga hebben wil ik nog even terugkomen op de Maasmarathon van vorige week. Twee provinciegenoten hebben daar een topprestatie geleverd. Beiden zijn geen onbekenden in de Limburgse atletiekwereld en de tijden die ze zondag liepen mogen er op nationaal niveau ook wezen. Bij de mannen werd Roger Smeets, in zijn eerste (!) marathon 2e met een tijd van 2:17:54. Een opvallend sterke tijd want in die eerste marathon liep hij meteen een snellere tijd dan de teamlimiet die gewenst was voor de wereldkampioenschappen in Osaka. Helaas heeft Roger pech want er is besloten om geen team af te vaardigen naar het WK en de Maasmarathon staat niet op de IAAF-lijst van wedstrijden waar een marathonlimiet gelopen kan worden.
Bij de vrouwen leverde Inge van Bergen een puike prestatie, ze won de Maasmarathon in een supertijd van 2:47:33 en daarmee staat ze nu 4e op de nationale ranglijst achter Lornah Kiplagat, Nadja Wijenberg en Ingrid Prigge. Er zijn slechtere namen om tussen te staan. Zie ook het bericht op de site van de KNAU.

Zelf trainde ik de afgelopen week drie keer. Uiteraard werd op maandag gestart met een loopbandtraining en fitness. De loopbandtraining was zwaar en onder mijn vorige niveau. Uiteindelijk liep ik 6 x 3 minuten op 12, 13, 12, 13, 12 en 13 km. Tijdens de vorige training wist ik die laatste 12 nog te vervangen door 13 maar dat zat er nu helaas niet in.
Omdat de sportschool op donderdag dicht was vanwege Hemelvaartsdag besloot ik het rondje Schelsberg te vervangen door een loopbandtraining op woensdag. Het programma dat Petra voor me had klaargelegd heb ik vriendelijk doch dringend geweigerd, te zwaar. Uteindelijk besloten we samen dat ik 15 snelle minuutjes zou lopen, lekker ontspannen van 12 tot 14.8 km.
Ook de buitenlooptraining van zaterdagochtend ging niet door. Het werd dus weer eens een rondje alleen. Een rondje dat ik een paar maanden geleden nog weleens onder de 50 minuten liep maar dat lukte me zaterdagavond helaas niet. Ondanks lekkere muziek op mijn iPod werd het 51 minuten maar gezien mijn conditie was ik daar tevreden mee. Voor het eerst sinds weken weer eens langer dan 50 minuten aan een stuk gelopen. Joepie!

Er is overigens een verklaring voor het feit dat het allemaal niet soepel loopt. Ik slik sinds 6 weken medicijnen die voor behoorlijk wat fysiek ongemak zorgen. Het blijft daarom nog een tijdje aanmodderen. Wedstrijden lopen heb ik voorlopig uit mijn hoofd gezet net als het verbeteren (of zelfs benaderen) van PR’s. Het belangrijkste nu is om mijn conditie redelijk op peil te houden.  Tegen het einde van de zomer zou het weer beter moeten gaan en dat komt mooi uit, de zomer is toch al niet mijn favoriete loopseizoen!

