Bloc Party / Palladium – Keulen 08/05/2007

Als je heel erg uit ziet naar iets kan het alleen maar tegenvallen. Dat overkwam mij tijdens het concert van Bloc Party. Bloc Party notabene. De band die mij (of was het toch Indindo?) inspireerde bij het kiezen van een weblog naam en waarvan ik al eerder drie onvergetelijke concerten had gezien in 2004 (Pukkelpop) en 2005 (La Botanique en Werchter). Ik had het natuurlijk kunnen weten. Het concert werd een paar weken reeds verplaatst van het voor mij al grote E-Werk naar het nog veel grotere Palladium en daar baalde ik flink van. Dat was terecht want bij het betreden van de zaal was het schrikken. Een grote lange smalle zaal met aan beide kanten een balkon. Dat stond tijdens binnenkomst reeds vol want het voorprogramma was bezig. Biffy Clyro, heel snel vergeten die naam! Marco, Indindo en ik wisten ons aan de rechterkant toch nog redelijk naar voren te duwen maar toen Bloc Party om 21.15 u. begon had ik daar al snel spijt van. Van links werd er geduwd, van achteren werd er geduwd en ik was blij dat ik mijn beschermheren bij me had…

De band was niet slecht maar heel goed vond ik het nu ook weer niet. Die karakteristieke neurotische hoekige sound kwam bij lange niet over in die mega zaal en het is nu wel duidelijk dat de 2e cd een aantal zwakke broeders kent. De band stond er ook een beetje ongexc3xafnspireerd bij, al probeerde zanger Kele Okereke tussen de nummers door met het publiek te communiceren. Maar misschien ligt het wel aan mij? Een goed concert valt of staat bij mij met het feit of het me raakt en dat lukte Bloc Party deze keer gewoon niet. Of ligt het misschien aan het feit dat hun muziek niet geschikt is voor grote zalen? De uitvoering van ‘Banquet‘ bijvoorbeeld, alsof het een versnelling lager werd gespeeld dan op cd en de impact van die song is dan meteen verdwenen.
Het deed ons ieder geval besluiten om na ca. 50 minuten naar achteren te verhuizen, dichter bij bar en toilet. Hier kon je overigens wel nog bewegen want dat was vooraan bijna onmogelijk geworden vanwege de enorme drukte. Na een zeer slechte uitvoering van ‘She’s Hearing Voices‘ (wat mij betreft het dieptepunt van de avond) besloten we tijdens de laatste toegift ‘Helicopter‘ om voortijdig de zaal te verlaten en daarmee staan de heren nu op eenzame hoogte met Oasis. Jaren geleden zag ik die band in Den Bosch en ook daar besloten we gedriexc3xabn om eerder weg te gaan. Oasis kreeg na jaren een herkansing en wellicht krijgt Bloc Party die kans ook nog een keer, al zal ik ze voorlopig niet meer in zo’n grote zaal gaan zien.

De laatste toegift bleek overigens niet het laatste nummer te zijn, ik las net dat ‘Pioneers’ nog aan de setlist is toegevoegd. Via de link zie je ook nog een grappige foto van Kele in het publiek. Dat hebben wij blijkbaar gemist maar heel erg vind ik het niet. Oh ja, nog even terugkomend op ‘Helicopter’ en ‘Banquet’, die horen dus zo xc3xa9n zo te klinken en niet anders!!!

Update 12.10 u : Er staat nu ook een verslag online op Headmusic en tzt volgt Indindo.

