Gelezen: Kersenbloed / Floortje Zwigtman

Afgelopen vrijdag viel de nieuwe Lemniscaatkrant op de deurmat met daarbij zoals gebruikelijk een jeugdboek uit de Kidsbibliotheek. Een uitgave van Lemniscaat in samenwerking met Kidsweek. Tot mijn grote verrassing was het een boek van Floortje Zwigtman, getiteld ‘Kersenbloed’.
Het boek gaat over de jeugd van Vincent Farley, een van de hoofdpersonen uit ‘Schijnbewegingen’ en ‘Tegenspel’ waar ik reeds in september 2005 en februari 2007 over schreef.
Het mooie van ‘Kersenbloed’ is dat het in gaat op de jeugd van Vincent en het maakt duidelijk wat de belangrijkste oorzaak is waardoor Vincent in de eerdere genoemde boeken op een bepaalde manier in het leven staat. Het verhaal speelt zich overigens af in 1880 op een Engelse kostschool en dat is niet echt een omgeving die mij aanspreekt. Toch weet de schrijfster me te boeien door de beschrijving van een aantal vreemde gebeurtenissen die het leven van een aantal kostschooljongens zal beïnvloeden en zeer zeker het leven van Vincent. Al op jonge leeftijd worstelt Vincent met zijn homoseksuele gevoelens en zijn vrienschap met Harold op Elm College wakkeren die gevoelens nog eens extra aan.

Voor liefhebbers van Floortje Zwigtman en dan met name de trilogie ‘Een Groene Bloem’ (waar ‘Schijnbewegingen’ en ‘Tegenspel’ deel 1 en 2 van zijn), een aanrader!

24 gedachtes over “Gelezen: Kersenbloed / Floortje Zwigtman

  1. Hoi,

    toen ik het boekje kreeg dacht ik leuk om te lezen. Maar is het niet zinvoller om eerst de triologie te lezen en dan pas te weten hoe het allemaal zo gekomen is?

    Zie je morgen! Leuk :)
    Moqub

  2. @Moqub: Maar je hebt er nu toch al twee gelezen? Sowieso wordt in het 2e deel al een tipje van de sluier opgelicht. Leuk ja, morgen. Gezellig netwerken :-)

  3. En Floortje (aka Andrea) komt uit Zeeland. Er is hier in de regionale pers al regelmatig aandacht aan haar besteed.

  4. Jippie, ik kreeg het net cadeau van een collega die 2 exemplaren had! “Tegenspel” heb ik overigens nog steeds niet gelezen.

  5. Ik heb schijnbewegingen en tegenspel verslonden.Zit nu al vol ongeduld te wachten op deel 3!!Pas daarna begin ik aan kersenbloed.Want ik denk dat je die pas mag lezen na deel 3,omdat kersenbloed misschien teveel zal prijsgeven.

  6. Hallo! Wat leuk dat je wat over dit boekje schrijft. ik zelf ben een groot fan van floortje, maar ken verder niemand die dat ook is…
    Ik was dan ook zeeeer verrast toen ik ineens een nieuw boekje vond in de boekhandel en was nog verraster toen ik merkte dat het een boekje is dat hoort bij ‘Schijnbewegingen’ en ‘Tegenspel’. Ik ben het boekje nu lekker aan het lezen.
    Wat ik tot nu toe jammer vind: het is zo anders dan de andere twee boeken. Vooral de stijl is veel simpeler. En dat bergijp ik ook wel met het oog op de uitgave in de Kidsbibliotheek, maar het staat minder mooi in mijn boekenkast naast de andere twee deeltjes…

    Maar hoe dan ook: een nieuwe zwigtman is altijd goed! :D

  7. En oh ja, ik denk dat het boekje ook wel losstaand te lezen is, maar het wordt vooral van waarde als je met name ‘Tegenspel’ hebt gelezen. En naar mijn gevoel verraad het niet veel voor deel 3 van de trilogie. In ‘Kersenbloed’ is Vincent immers de hoofdpersoon en in de andere boeken Adrian. We krijgen nu dus een beter beeld van Vincent en dat zullen we in deel 3 nooit krijgen. Ik denk namelijk dat je de hele trilogie kan lezen, zonder ‘Kersenbloed’ gelezen te hebben. Dat houdt dus al in dat het nooit veel informatie prijs kan geven voor het derde deel…

  8. @Michiel: Wat leuk dat je nog reageert op een oude post. Ik hou ook meer van gebonden boeken, die staat inderdaad veel mooier in de boekenkast :-)

  9. tja, voor mij was de post nog niet zo oud… ;) ik kwam het tegen via google, toen ik gewoon even wat info zat te zoeken over ‘kersenbloed’… ;)

  10. Schijnbewegingen en tegenspel zijn echt geweldig en ook ik kan niet wachten op deel 3 als deze er uberhaupt komt.

    Weet iemand toevallig of deze zal verschijnen en wanneer?

  11. @Dennis: Gave boeken inderdaad. Deel 3 gaat zeker verschijnen maar dat zal vast nog een tijdje duren. We hebben ook een jaartje of 2 geduld moeten hebben voordat deel 2 verscheen.

    Leuk dat deze topic nog zoveel reacties krijg!

  12. Ik heb zojuist lekker twee weken vakantie gehad en heb daarin beide boeken in een adem uitgelezen, ben dus erg verrast dat er een tussenboekje is uitgebracht, was eigenlijk aan het zoeken wanneer deel 3 uit kwam, maar denk dat ik hier vandaag geen antwoord op krijg… was eigenlijk naar de website van de uitgever aan het zoeken maar kon deze via google niet vinden… we zullen zien…

  13. @Elise/Frans: 2008 of zo? Grappig dat mijn post lekker hoog scoort in Google :-)

  14. Ik heb het boek nu en ik vind het heel spannend en mooi.Ik moet er iets over maken van school een nieuwe kaft.
    Groetjes Lisa -XXX-

    PS:PROFICIAT

  15. @Lisa: Leuk! Komt de kaft nog ergens online te staan? Dan moet je maar even een linkje plaatsen hierzo.

  16. Hallo allemaal!!

    Heeft iemand enig idee over het verschijnen van deel 3 van de trilogie??? ik wacht er nu al een jaar op! :)
    grs

  17. Ook ik heb de twee eerste boeken van Een groene bloem verslonden. Na lang wachten weet ik via de site van Floortje, het derde deel komt uit begin februari 2010, nog effe geduld en dan einelijkde ontknoping.

Reacties zijn gesloten.