De rijdende koffieshop

Voor het eerst sinds reisden Marco en ik weer eens per bus naar een uitwedstrijd. Wij geven de laatste jaren de voorkeur aan eigen vervoer (indien mogelijk) om diverse redenen waaronder eigen muziek keuze, stoppen wanneer je dat zelf wil, op tijd in het stadion zijn etc etc. De laatste buswedstrijd was voor ons beiden op 29 mei 2003, Feyenoord uit. Ook toen reisden we met het Fanproject, een van de drie supportersvereningen die Roda JC rijk is.

Het viel meteen op dat er de afgelopen jaren een ware verandering heeft plaatsgevonden wat betreft de buspassagiers. De meeste waren grote onbekenden voor mij en ik zag nog maar een handjevol bekenden. Uiteraard vertrok de bus 5 minuten te laat (eerste vooroordeel bevestigd), werd er volop geblowd in de bus (tweede vooroordeel ook bevestigd) en ook de muziek was zoals verwacht grotendeels hardcore house op mp3 kwaliteit (derde vooroordeel eveneens bevestigd). Dus toen de bus na ca. 75 minuten bij het stadion aankwam na een sightseeing toer door geheel Eindhoven en omstreken onder politiebegeleiding had ik al giga hoofdpijn… Daarna volgde een uitgebreide fouillering waarbij mijn tas bijna helemaal leeg gehaald werd en begon de klim van 80 treden naar de uitvak. Niets veranderd ten opzichte van de laatste keer dat ik er was, het uitvak is groot, er hangt een net voor je neus en je zit tweede ring wat het zicht natuurlijk niet ten goede komt. Sanitaire voorzieningen waren overigens prima alleen jammer dat je hiervoor weer al die trappen naar beneden moest evenals voor de catering. En waarom je bij PSV geen eten en drinken mee mag nemen in het uitvak snap ik ook niet helemaal? Wel anders ten opzichte van de vorige keer, dit keer hadden we naast een groot aantal stewards ook gezelschap van politie in het vak. We waren overigens wel op tijd binnen (vierde vooroordeel niet bevestigd) en er was nog tijd zat om mijn NZ vlag op te hangen en een plekje te zoeken ergens bovenin en voor dat ik het wist was het 0-2. De eerste goal heb ik helemaal niet gezien, de tweede goal gelukkig wel. Ok, nog 85 minuten te gaan en toen PSV direct daarna een penalty kreeg wist ik genoeg. Dit gaan we dus never nooit niet redden… dit was ook de stemming in de rust bij de andere supporters waarmee ik sprak. Toen het dus 2-2 werd en Roda JC ook nog eens met tien man op het veld kwam te staan dankzij een tweede gele kaart voor Gregoor van Dijk was het over en sluiten. Het was dus geen verrassing meer dat PSV uiteindelijk won met 3-2. Maar de manier waarop was toch wel heel erg zuur en daarom was de teleurstelling des te groter!!! Fijn dat de spelers nog de moeite namen om de meegereisde fans te bedanken! Over fans gesproken, naast de nederlaag nog een dieptepunt meegemaakt… PSV fans die harder juichen voor de tussenstand bij AZ – Vitesse dan voor hun eigen doelpunten. Na een voorspoedige terugreis waren we rond 23.15 u. terug in Kerkrade met wederom een gedenkwaardige uitwedstrijd achter de rug. Maar volgende week naar Enschede geef ik toch de voorkeur aan de auto!

Mocht er nog iemand behoefte hebben aan foto’s klik dan even hier.

