Arctic Monkeys en Maxïmo Park / Botanique – Brussel 02/11/2005

Voor de zoveelste keer dit jaar vertrokken Headmusic, Indindo en ik gezamenlijk naar een concert. Nu werd er vertrokken vanuit Roermond om pas twee uurtjes later (dankzij file en het slechte weer) in Brussel aan te komen. De parkeerplaats was dit keer gratis en op 5 minuten loopafstand van de Botanique. Om de tijd te doden tot aan het begin van Arctic Monkeys dronken we in het café gedeelte een biertje (de BOB, ik dus, dronk een cola light). Daar zagen we ook nog even bassist Archis Tiku (dit keer met hip spijkerjack) en zanger Paul Smith (zonder pet maar mét hoed) van Maxïmo Park voorbij flitsen. Tegen 20.00 u. mochten we de knusse Rotonde binnen waar we een goed plekje vooraan wisten te vinden rechts voor het podium. De setlist van Arctic Monkeys beloofde reeds dat het een kort maar krachtig optreden zou worden en dat gebeurde (helaas) ook. Na net 40 minuten (inclusief een intro van een aantal minuten) was het voorbij met de pret en een toegift kwam er ook niet.

Zoals ik al zei, kort maar krachtig met een set gekenmerkt door een aantal zeer sterke nummers (uiteraard de huidige single ‘Bet that you look good on the dancefloor’ en nieuwe single ‘Sun goes down’) met redelijk hoog Libertines gehalte al kan zanger Alex Turner beduidend beter maat en toonhoogte houden dan ex-Libertine Pete Doherty. Tijdens het optreden moest ik opeens denken aan het oude tv programma Stuif Es In, is ook niet zo moeilijk als je ziet hoe piepjong de gasten van Arctic Monkeys zijn. Vooral gitarist Jamie Cook en drummer Matt Helders zien er uit alsof ze net 15 zijn. Leuk optreden en ik ben blij dat ik de nieuwe hype uit Engeland persoonlijk heb mogen aanschouwen. Al denk ik niet dat ze het zo ver gaan schoppen als de andere twee bands die ik in hetzelfde zaaltje heb mogen zien, te weten Franz Ferdinand en Kaiser Chiefs (beide bands spelen inmiddels moeiteloos de Heineken Music Hall vol) al ligt dat zeker ook aan het feit dat de muziek van Arctic Monkeys minder geschikt is voor de grote massa.

Na een korte blik op de merchandise stand met buttons en shirts (grote keuze in kleuren, weinig keuze in opdruk en duur) door naar de Orangerie waar we nog redelijk makkelijk een plaatsje op rij 3 rechts vooraan konden bemachtigen.
Amper 10 minuten na binnenkomst startte de intro tape van Maxïmo Park en kon ik genieten van mijn derde optreden van deze band in een paar maanden tijd en wat zijn ze gegroeid! Ik zelf vond het geluid veel vetter en harder dan de voorafgaande twee optredens (in Gebäude 9 en op Pukkelpop), zeker het gitaargeluid van Duncan Lloyd en de stem van Paul Smith. De set was een afwisseling van de grote krakers op hun cd ‘A certain trigger’ en aantal nieuwe nummers waaronder ‘Wasteland’ afkomstig van het War Child tribute album. Toppers voor mij ‘Limassol’ (met headbangende Archis) en ‘Apply some pressure’ maar eigenlijk waren alle nummers even sterk alhoewel ik even moest wennen aan het nieuwe nummer (b-kantje) dat ze als 1e toegift speelden (‘My life in reverse’).
Paul and the Park speelden iets langer dan Arctic Monkeys (die trouwens een groot gedeelte van het concert backstage volgde) maar na een uur was het voorbij en ontstond er een lange file naar de merchandise stand. Ondanks het feit dat er al een shirtje van Maxïmo Park aanwezig is in de Blogparty klerenkast kon ik het toch niet laten dus scoorde ik nu een mooie wit shirt met rode opdruk.

Want more? Lees dan ook het verslag op Headmusic.

4 gedachtes over “Arctic Monkeys en Maxïmo Park / Botanique – Brussel 02/11/2005

  1. Best grappig hoor, om zulke bands te zien voordat ze groot worden. Loop je toch aardig voor de meute uit. Amper verrassend, gezien je hardloopkwaliteiten! ;)

  2. Je was toch redelijk fout wat Arctic Monkeys en succes betrof maar zalige review zoals altijd.

  3. Pingback: Gezien: Arctic Monkeys @ Mitsubishi Electric Halle @ Düsseldorf – 11/11/2013 | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.